Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/73455
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFernando César Silvapt_BR
dc.creatorEdyth Priscilla Campos Silvapt_BR
dc.creatorDiogo Moreira Duartept_BR
dc.creatorFranciele de Sousa Diaspt_BR
dc.date.accessioned2024-08-08T15:06:00Z-
dc.date.available2024-08-08T15:06:00Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume27pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1516-731320210061pt_BR
dc.identifier.issn1980850Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/73455-
dc.description.abstractIn this article, we seek to analyze the relationship between the difficulties of high school students in schools in Belo Horizonte (MG, Brazil) and their perceptions of the role of visual representations in Chemistry Teaching. Thus, the data were generated from the activities carried out by the students, guided by an international study about the topic. The results indicated difficulties in the understanding, construction and relationship of visual representations with the models, and the fact that students do not perceive these representations as necessary only for the illustration of Chemistry. This perception by students implies the use of these representations, as a product that transmits its content by itself, relating it to identified difficulties. We suggest - as an implication of this study - that these difficulties can be minimized if visual representations can be perceived as necessary to support hypotheses, produce justifications, substantiate arguments, elaborate on explanations and express conclusions.pt_BR
dc.description.resumoNeste artigo buscamos analisar a relação entre as dificuldades dos estudantes do Ensino Médio de escolas de Belo Horizonte (MG) e suas percepções sobre a função das representações visuais no Ensino de Química. Nesse sentido, os dados foram gerados a partir das atividades realizadas pelos estudantes, sendo essas orientadas por um estudo internacional realizado sobre o tema. Os resultados, analisados sob uma abordagem qualitativa, apontaram dificuldades de compreensão, construção e relação das representações visuais com os modelos, levando os estudantes a perceberem essas representações como necessárias apenas para uma ilustração da Química. Essa percepção implica no uso dessas representações como um produto que transmite seu conteúdo por si próprio, relacionando com as dificuldades identificadas. Como implicação desse estudo, sugerimos que as dificuldades possam ser minimizadas a partir de uma percepção dessas representações visuais como necessárias para apoiar hipóteses, produzir justificativas, fundamentar os argumentos, elaborar as explicações e expressar conclusões.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE QUÍMICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCiência & Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Básicapt_BR
dc.subjectCapacidade de Aprendizagempt_BR
dc.subjectQuímicapt_BR
dc.subject.otherEducação Básicapt_BR
dc.subject.otherCapacidade de Aprendizagempt_BR
dc.subject.otherQuímicapt_BR
dc.titleRelação entre as dificuldades e a percepção que os estudantes do ensino médio possuem sobre a função das representações visuais no ensino de Químicapt_BR
dc.title.alternativeThe relationship between the difficulties and the perception that high school students have about the role of visual representations in the teaching of Chemistrypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/ciedu/a/3TLcfqDwpHV8Wq8Pn5yxjdN/pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8593-3090pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6678-8537pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7872-539Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4528-0109pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Relação entre as dificuldades e a percepção que os estudantes.pdfA.pdf1.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.