Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/73568
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ronaldo Corrêa Gomes Júniorpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6357439967840461pt_BR
dc.contributor.referee1Luciana de Oliveira Silvapt_BR
dc.contributor.referee2Marina Morena dos Santos e Silvapt_BR
dc.creatorMarcos da Silva Cruzpt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9461875725571551pt_BR
dc.date.accessioned2024-08-09T14:15:34Z-
dc.date.available2024-08-09T14:15:34Z-
dc.date.issued2024-02-01-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/73568-
dc.description.abstractFaced with the regularity of homophobic speech and behaviour in schools, crystallized through jokes and the erasure of dissident figures in sexuality, the classroom becomes a locus for the reproduction of prejudice. As a way of creating a territory of resistance, this project, located in the Portuguese Language curriculum, aims to build a formative path in which students build a visibility campaign for LGBTQIAPN+ personalities on the social network Instagram. To this end, the proposal articulates the assumptions of multilingualism (Cope; Kalantzis, 2000) and queer language education (Mazzaro, 2021), without losing sight of the guidelines of the National Common Curriculum Base (BNCC, 2018). In terms of organization, the work presents the motto and justification that supports the choice of sexuality issues, describes the theoretical viewpoint from which the didactic actions are developed, lists the justifications for enrolling in each activity and closes with the offer of a teacher's manual. The didactic proposal comprises four modules, with six activities, in which digital environments such as Canva, Trello, Google Docs and Instagram are explored. It is hoped that this proposal will enable students to become citizens and critics of the linguistic and historical specificities that encompass the different ways in which dissident personalities are erased, while at the same time building alternative paths for the visibility of emblematic public figures in the multiple contexts of Brazilian culture.pt_BR
dc.description.resumoDiante da regularidade de falas e comportamentos homofóbicos nas escolas, cristalizados por meio de piadas e pelo apagamento de figuras dissidentes em sexualidade, o espaço de sala de aula torna-se um lócus de reprodução de preconceitos. Como forma de criação de um território de resistência, este projeto, situado no componente curricular de Língua Portuguesa, objetiva a construção de um percurso formativo em que os alunos construam uma campanha de visibilidade para personalidades LGBTQIAPN+ na rede social Instagram. Para isso, a proposta articula os pressupostos dos multiletramentos (Cope; Kalantzis, 2000) e da educação linguística queer (Mazzaro, 2021), sem perder de vista as orientações da Base Nacional Comum Curricular (BNCC, 2018). Em termos de organização, o trabalho apresenta o mote e a justificativa que ampara a eleição de questões de sexualidade, descreve o mirante teórico a partir do qual as ações didáticas são desenvolvidas, arrola as justificativas para inscrição de cada atividade e encerra com a oferta de um manual do professor. A proposição didática comporta quatro módulo, com seis atividades, em que são explorados ambientes digitais como Canva, Trello, Google Docs e Instagram. Espera-se que a proposta em tela permita a formação discente cidadã e crítica para as especificidades linguageiras e históricas que englobam os diferentes recursos de apagamento de personalidades dissidentes, ao mesmo tempo que construa caminhos alternativos para a visibilidade de figuras públicas emblemáticas aos múltiplos contextos da cultura brasileira.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Linguagem, Tecnologia e Ensinopt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/*
dc.subjectLíngua portuguesapt_BR
dc.subjectSexualidadept_BR
dc.subjectInstagrampt_BR
dc.subjectMultiletramentospt_BR
dc.subject.otherLinguagempt_BR
dc.titleAs vozes que ecoam (n)o mundo: as identidades sexuais em aulas de Língua Portuguesapt_BR
dc.title.alternativeThe voices which echo in the world: sexual identities in Portugueses classespt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Linguagem, Tecnologia e Ensino

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CRUZ, Marcos. Versão final.pdf9.53 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons