Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/73665
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorFabiana Aparecida da Fonsecapt_BR
dc.creatorFernando César Silvapt_BR
dc.date.accessioned2024-08-09T21:55:11Z-
dc.date.available2024-08-09T21:55:11Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume13pt_BR
dc.citation.issue38pt_BR
dc.citation.spage73pt_BR
dc.citation.epage94pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.26514/inter.v13i38.4536pt_BR
dc.identifier.issn21777691pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/73665-
dc.description.abstractResearchers in the area of Science Education have showed the importance of bringing students closer to scientific practices. However, more than involving them in this approach, it is up to teachers to situate these practices in their contexts. Thus, purpose to identify thepractices mobilizes by high school studentsfrom a public school in the discipline of Chemistry. The discussion of chemical concepts started from a problem involving the use of teas. Due to the nature of the concepts discussed, written records produced by the students were used, which were analyzedusing Discursive Textual Analysis with previously defined categories. The epistemic practices identified -problematizing, elaborating hypotheses, making predictions and quoting -can be directly linked to the students' previous knowledge, emphasizing theimportance of considering the context of these students. It is not expected to build a list of practices identified from a sequence of classes, but to understand the ways in which chemical knowledge is being built by these students and the influence of their prior knowledge. The identification of epistemic practices also provides important implications for teaching, because their development by students can be evidence of engagement and epistemic learning.pt_BR
dc.description.resumoPesquisadores da área de Educação em Ciências tem ressaltado a importância de aproximaros estudantesde práticasepistêmicas. No entanto, mais do que envolvê-los nessa aproximação, cabe aos professores situarem essas práticasem seus contextos. Dessa forma, buscou-se identificartais práticas mobilizadaspor estudantesdo Ensino Médio,de uma escola pública,na disciplina de Química.A discussão dos conceitos químicos ocorreua partir de um problema envolvendo o uso de chás.Devido à natureza dos conceitos discutidos,foramutilizados registros escritosproduzidospelos estudantes, queforamanalisados por meioda Análise Textual Discursiva com categorias definidas previamente. As práticasepistêmicas identificadas –problematizar, elaborar hipóteses e fazer previsões–podem estar diretamente ligadas aos conhecimentos prévios dos estudantes,ressaltando a importância de se considerar o contexto desses estudantes. Não se esperaconstruir uma lista de práticasidentificadas a partir de uma sequência de aulas, mas entender as maneiras pelas quais o conhecimentoquímico está sendo construído por esses estudantese a influência de seus conhecimentosprévios. A identificação das práticasepistêmicas também fornece implicações importantes para oensino, porque o desenvolvimento delas,pelos estudantes,podem ser indícios de engajamento e da aprendizagem epistêmica.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE QUÍMICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofInterfaces da Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Básicapt_BR
dc.subjectCiênciaspt_BR
dc.subjectQuímicapt_BR
dc.subject.otherEducação Básicapt_BR
dc.subject.otherCiênciaspt_BR
dc.subject.otherQuímicapt_BR
dc.titleDos conhecimentos tradicionais às práticas epistêmicas: Situando conceitos químicos nos contextos dos estudantespt_BR
dc.title.alternativeFrom traditional knowledge to epistemic practices: Situatingchemical concepts in students' contextspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/aboutpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dos conhecimentos tradicionais às práticas epistêmicas.pdfA.pdf259.51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.