Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/73910
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJúlio Emílio Diniz-Pereirapt_BR
dc.date.accessioned2024-08-13T18:29:54Z-
dc.date.available2024-08-13T18:29:54Z-
dc.date.issued2022-03-29-
dc.citation.volume29pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage433pt_BR
dc.citation.epage452pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18764/2178-2229v29n1.2022.19pt_BR
dc.identifier.issn2178-2229pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/73910-
dc.description.abstractThis article briefl y analyzes three current contexts in which teacher education for public schools takes place in Brazil: global capitalism, neoliberalism, and what Paulo Freire called “reactionary post-modernity” in order to understand the accelerated rhythms of privatization in education in Brazil, mainly, in both higher education and teacher education, as well as the teaching policies approved in recent years in this country – focusing upon “BCN-Formação”. Consequently, teacher education for public schools in Brazil takes places today, mainly, in private for-profit non-university higher education institutions, in teacher education programs developed in the evening and, progressively, online, which affects the quality of teacher education for those who will teach at these schools.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo analisa muito brevemente três contextos atuais em que se dá a formação de professoras/es para as escolas públicas no Brasil: o capitalismo global, o neoliberalismo e o que Paulo Freire chamou de “pós-modernidade reacionária” a fi m de compreender os ritmos acelerados de privatização da educação e, mais especificamente, do ensino superior e da formação de professoras/es no país, bem como as políticas docentes aprovadas nos últimos anos – com foco na BNC-Formação. Consequentemente, a formação de professoras/es para as escolas públicas no Brasil acontece hoje, principalmente, em instituições de ensino superior não-universitárias, privadas com fins lucrativos, em cursos noturnos e, progressivamente, a distância – o que compromete bastante a qualidade da formação das/os profissionais que trabalharão nessas escolas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCadernos de Pesquisapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação de Professorespt_BR
dc.subjectGlobalizaçãopt_BR
dc.subjectNeoliberalismopt_BR
dc.subjectPrivatizaçãopt_BR
dc.subjectEscola Públicapt_BR
dc.subject.otherProfessores -- Formaçãopt_BR
dc.subject.otherNeoliberalismopt_BR
dc.subject.otherEscola públicapt_BR
dc.subject.otherPrivatização na educaçãopt_BR
dc.subject.otherGlobalizaçãopt_BR
dc.titleCapitalismo global, neoliberalismo e "pós-modernidade reacionária": a educação como mercadoria e os contextos atuais da formação de professoras/es da escola públicapt_BR
dc.title.alternativeGlobal capitalism, neoliberalism, and “reactionary postmodernity”: education as a commodity and the current contexts in teacher education for public schoolspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18988pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-5401-4788pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Capitalismo global, neoliberalismo e pós-modernidade reacionária.pdf304.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.