Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/74098
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSamuel Guimarãespt_BR
dc.creatorMárcio Silvapt_BR
dc.creatorJosemar Caetanopt_BR
dc.creatorMarcelo Araújopt_BR
dc.creatorJúlio Cesar Soares dos Reispt_BR
dc.creatorAna Paula Couto da Silvapt_BR
dc.creatorFabrício Benevenutopt_BR
dc.creatorJussara M. Almeidapt_BR
dc.date.accessioned2024-08-14T20:38:13Z-
dc.date.available2024-08-14T20:38:13Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.issue11pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5753/brasnam.2022.222602pt_BR
dc.identifier.issn2595-6094pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/74098-
dc.description.abstractElectoral advertising are an essential part of an election. The popularization of online social networks has offered a promising way for candidates to communicate with the electorate at large. In fact, the use of these applications to share electoral ads has already being pointed out, even outside the period allowed by Brazilian law. Yet, fighting this practice is hampered by the lack of a broader knowledge about the characteristics of this type of content, which allows effective detection solutions. This study aims to contribute to this knowledge through a broad characterization of the textual content associated with a set of early electoral advertisements shared on Twitter in pre-election periods associated with recent elections in Brazil (2016, 2018 and 2020). Our main findings are that ads tend to have a negative or neutral sentiment, a certain constant structure and more than half tend to explicitly mention a candidate or party to be chosen or avoided.pt_BR
dc.description.resumoPropagandas eleitorais são parte essencial de uma eleição. A popularização das redes sociais online ofereceu um meio promissor para que candidatos se comuniquem com o eleitorado em larga escala. De fato, já foi apontado o uso destas aplicações para divulgar propagandas eleitorais, inclusive fora do período permitido pela legislação brasileira (propagandas antecipadas). Porém, o combate desta prática é frustrado pela ausência de um conhecimento mais amplo das características deste tipo de conteúdo, permitindo soluções de detecção eficazes. Este estudo visa contribuir para tal conhecimento através da ampla caracterização do conteúdo textual de um conjunto de propagandas eleitorais antecipadas compartilhadas no Twitter em períodos préeleitorais associados a eleições recentes no Brasil (2016, 2018 e 2020). Como principal conclusão, observou-se que as propagandas tendem a ter sentimento negativo ou neutro, certa estrutura constante e mais da metade tendem a citar explicitamente um candidato ou partido a ser escolhido ou evitado.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.description.sponsorshipFAPESP - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulopt_BR
dc.description.sponsorshipOutra Agênciapt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIA DA COMPUTAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofBrazilian Workshop on Social Network Analysis and Mining (BraSNAM)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAnúncio políticopt_BR
dc.subjectPropaganda eleitoral antecipadapt_BR
dc.subjectTwitterpt_BR
dc.subjectRedes sociaispt_BR
dc.subject.otherPropaganda eleitoralpt_BR
dc.subject.otherTwitterpt_BR
dc.subject.otherRedes sociaispt_BR
dc.titleAnálise de propagandas eleitorais antecipadas no Twitterpt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttps://sol.sbc.org.br/index.php/brasnam/article/view/20519pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0009-0000-1214-4245pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0522-2572pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5951-3562pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6875-6259pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9142-2919pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Análise de propagandas eleitorais antecipadas no Twitter.pdf932.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.