Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/74278
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMariana Lima Vilelapt_BR
dc.creatorFilipe Santos Fernandespt_BR
dc.date.accessioned2024-08-19T21:32:19Z-
dc.date.available2024-08-19T21:32:19Z-
dc.date.issued2022-05-26-
dc.citation.volume30pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage22pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.20396/zet.v30i00.8667618pt_BR
dc.identifier.issn2176-1744pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/74278-
dc.description.abstractIn this article, we will discuss the professional knowledge and curricula of Mathematics teachers' training. It aims at developing a historical understanding of the curricular reforms of the Bachelor of Mathematics for Teaching at the Federal University of Minas Gerais (UFMG), pointing out the movement of construction of the professional knowledge of teaching in the 1970s and 1980s. This research followed a qualitative approach, discussing the curriculum reforms of 1971, 1975, 1980, and 1987. The sources are documents from institutional archives, the meeting minutes of the Mathematics Course Council, and information from other research related to these discussions. The analysis is related to the Supervised Curricular Internship courses in the curricula of the Bachelor of Mathematics for Teaching at UFMG. As the main results, we highlight the construction of space and time in the curricula for the knowledge proper to teaching mathematics, and in the attribution of institutional responsibilities and perspectives for teacher training.pt_BR
dc.description.resumoNeste artigo apresentaremos algumas discussões sobre os saberes profissionais e os currículos na formação de professores de Matemática. O objetivo deste trabalho consiste em elaborar uma compreensão histórica das reformas curriculares do curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), apontando o movimento de construção dos saberes profissionais da docência, nas décadas de 1970 e 1980. A pesquisa seguiu uma abordagem qualitativa, discutindo as reformas curriculares de 1971, 1975, 1980 e 1987. As fontes utilizadas foram os documentos presentes em arquivos institucionais, as atas de reuniões do Colegiado do curso de Matemática e informações de outras pesquisas que tangenciam tais discussões. A análise está relacionada às disciplinas responsáveis pelo estágio curricular supervisionado nos currículos do curso de Licenciatura de Matemática da UFMG. Como principais resultados, destacam-se os movimentos de construção de espaços e tempos nos currículos para saberes próprios à docência de matemática, na atribuição de responsabilidades institucionais e perspectivas de formação de professores.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofZetetikept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação de professores de Matemáticapt_BR
dc.subjectHistória da Educação Matemáticapt_BR
dc.subjectReformas Curricularespt_BR
dc.subjectSaberes profissionaispt_BR
dc.subject.otherProfessores -- Formaçãopt_BR
dc.subject.otherProfessores de matemática -- Formaçãopt_BR
dc.subject.otherHistória da educaçãopt_BR
dc.subject.otherCurrículo escolarpt_BR
dc.titleOs currículos do curso de licenciatura em matemática da UFMG: saberes profissionais em uma história das disciplinas de estágio curricular supervisionado (1971 - 1987)pt_BR
dc.title.alternativeThe bachelor of mathematics for teaching curricula at UFMG: professional knowledge in a story of the supervised curricular internship courses (1971 -1987)pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8667618pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3863-4829pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2964-3582pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Os currículos do curso de licenciatura em matemática da UFMG.pdf221.92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.