Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/74330
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Paulo Henrique de Queiroz Nogueirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8909526439792166pt_BR
dc.creatorKele Frossardpt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4190499171853193pt_BR
dc.date.accessioned2024-08-20T14:47:04Z-
dc.date.available2024-08-20T14:47:04Z-
dc.date.issued2023-03-27-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/74330-
dc.description.abstractThis dissertation is the result of narrative research with an autobiographical approach that aimed to analyze the elements that had an impact on the subjectivation processes of young queers during their school careers. These young people were part of a group that aimed to provide conversation circles about gender and sexuality in a school where they all studied in elementary school. The six young people who took part in this group reconstructed and gave meaning to the experiences that each of them had had in this school and in the other schools they had been to up until the moment they took part in the research, when they were finishing secondary school. Operating with concepts taken from queer studies and the philosophies of difference of Judith Butler and Michel Foucault, the general argument of this dissertation is that these young people were constituted in schools in a rural context which, on the one hand, reproduced gender norms, constituting an abject subjectivity, and, on the other hand, found in cyberspace and in the gaps in the school system, spaces for negotiating their existences, constituting a subjectivity focused on practices of freedom which created new ways of being in the school environment.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação é fruto de uma pesquisa narrativa de abordagem autobiográfica que teve como objetivo analisar os elementos que incidiram nos processos de subjetivação de jovens queers durante suas trajetórias escolares. Estas/es jovens estiveram em um grupo que tinha como objetivo proporcionar rodas de conversa acerca de gênero e sexualidade em uma escola na qual todas/os estudaram no Ensino Fundamental. Seis jovens que fizeram parte deste grupo reconstruíram e deram sentido as experiências que cada uma/um vivenciou nesta escola em comum e nas demais escolas pelas quais passaram até o momento em que participaram da pesquisa quando finalizavam o Ensino Médio. Operando com conceitos retirados dos estudos queer e das filosofias da diferença de Judith Butler e Michel Foucault, o argumento geral desta dissertação é o de que estas/es jovens se constituíram em escolas em um contexto interiorano que, por um lado, reproduziam as normas de gênero constituindo um subjetividade abjeta, e, por outro, encontraram no ciberespaço e nas brechas do sistema escolar, espaços de negociação de suas existências constituindo uma subjetividade voltada para práticas de liberdade que criaram novos modos de ser e estar no ambiente escolarpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/*
dc.subjectJuventude queerpt_BR
dc.subjectAbjeçãopt_BR
dc.subjectResistênciapt_BR
dc.subject.otherJuventudept_BR
dc.subject.otherPessoas LGBTQ+pt_BR
dc.subject.otherIdentidade de gêneropt_BR
dc.titleJuventude queer: modos de subjetivação, construção da abjeção e focos de resistênciapt_BR
dc.title.alternativeQueer youth: modes of subjectivation, construction of abjection and sources of resistancept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KELE_FROSSARD_DISS_JUVENTUDE_PDFA.pdf1.34 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons