Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/74881
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Sequências didáticas à luz do ensino de geografia por investigação |
Other Titles: | Didactic sequences in light of inquiry-based learning in geography |
Authors: | Jackson Junio Paulino de Morais Valéria de Oliveira Roque Ascenção |
Abstract: | Este trabalho se debruça sobrea potencialidade do Ensino de Geografia por Investigaçãopor meiode sequências didáticas, que tenha como norte uma pergunta geográfica construída a partir de dada situação geográfica como um caminho para a aprendizagem. Aqui são expostas teorias e interpretações, objetivando contribuir para a reflexão sobre a estruturação da prática pedagógica em Geografia para além da mera informação sobre componentes espaciais e que esta seja capaz de favorecer aconstrução do raciocínio geográfico, buscando a interpretação da espacialidade do fenômeno.Para tanto, foram interseccionadas as bases teóricas preconizadas por ROQUE ASCENÇÃO e VALADÃO (2014, 2017, 2018, 2020), SILVEIRA (1999), SANTOS (2006), CARVALHO (2013) eSASSERON (2015). Essa interseccionalidade e os diálogos dela decorrente se estabeleceram por meio de reflexões que nos permitiraminferirque a operação com os princípios do raciocínio geográfico, conceitos estruturadores, estruturantes e o tripé metodológico da Geografia a partir de uma situação geográfica a ser investigada no Ensino de Geografia,tem potencial defavorecer o desenvolvimento e mobilizar o raciocínio geográfico para a construção de interpretações da espacialidade do fenômeno. |
Abstract: | This work focuses on the potential of inquiry-based learning in geography through didactic sequences, which has as a guide a geographical question built from a given geographical situation as a path to learning. Here, theories and interpretations are exposed, with the objective to contribute to the reflection about the structuring of pedagogical practice in Geography beyond the trivial information about spatial components and that be able to favor the construction of geographic reasoning, searching for the interpretation of the phenomenon’s spatiality. To this end, the theoretical bases recommended by ROQUE ASCENÇÃO and VALADÃO (2014, 2016, 2017a, 2017b, 2018, 2020), SILVEIRA (1999), SANTOS (2006), CARVALHO (2013) and SASSERON (2015) were intersected. This intersectionality and the resulting dialogues were established through constructed reflections that allowed us to infer that the operation with the principles of geographic reasoning, structurer and structuring concepts and the methodological tripod of Geography from a geographic situation to be investigated in the Teaching of Geography has the potential to favor the development and mobilization of geographic reasoning for the construction of interpretations of the phenomenon’s spatiality. |
Subject: | Geografia, Estudo e Ensino Didática Lógica |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | IGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIA |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.5216/signos.v4.72439 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/74881 |
Issue Date: | 2022 |
metadata.dc.url.externa: | https://revistas.ufg.br/signos/article/view/72439 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Signos Geográficos |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sequências didáticas à luz do ensino de geografia.pdfA.pdf | 1.33 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.