Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/75750
Type: Artigo de Periódico
Title: A ciranda dos pentaminós e a aprendizagem criativa
Other Titles: The circle of pentaminoes and creative learning
Authors: Sandra Regina Sanchesribas
Andréia de Assis Ferreira
Abstract: Este artigo apresenta um relato de experiência sobre um trabalho desenvolvido com um grupo de professores da Educação Básica de Belo Horizonte, acerca da utilização dos Pentaminós como potencializador do desenvolvimento do Pensamento Computacional (PC) nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Foi realizada uma oficina na Rede Brasileira de Aprendizagem Criativa (RBAC), no Clube Criativo de Belo Horizonte, para docentes da escola básica. Por meio de narrativas e dos pentaminós, foi proposta a elaboração de uma atividade, composta de narrativa e construção (física ou digital) de personagem simbólico, com justificativa da temática na aplicação da atividade na própria prática docente. O estudo baseouse em uma abordagem construcionista (PAPERT,1980), com a utilização de materiais concretos, lúdicos, por meio da qual, à medida que interagem ambiente escolar, comunidade e pares, são construídas as pontes cognitivas para o processo de aprendizagem (BRANSFORD, 2007). A experiência mostrou que a aproximação de conceitos matemáticos, por meio da narrativa com material concreto, pentaminós, desde o início da Educação Básica, pode oferecer engajamento e expandir as possibilidades de aplicação, como, por exemplo, no uso transdisciplinar.
Abstract: This article presents an experience report about a work developed with a group of Elementary School teachers in Belo Horizonte, about the use of Pentamnos as a tool to enhance the development of Computational Thinking (CP) in the early years of elementary school. A workshop was held at the Brazilian Creative Learning Network (RBAC), at the Creative Club of Belo Horizonte, for elementary school teachers. Through narratives and pentaminoes, it was proposed the development of an activity, composed of narrative and construction (physical or digital) of a symbolic character, with justification of the theme in the application of the activity in the teaching practice itself. The study was based on a constructionist approach (PAPERT, 1980), using concrete, playful materials, through which, as the school environment, community and peers interact, cognitive bridges are built for the learning process (BRANSFORD, 2007). The experience showed that the approach of mathematical concepts, through narrative with concrete material, pentaminoes, from the beginning of Basic Education, can offer engagement and expand the possibilities of application, such as, for example, in transdisciplinary use.
Subject: Ensino fundamental
Matemática
Ensino criativo
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.55905/revconv.16n.6-056
URI: http://hdl.handle.net/1843/75750
Issue Date: 2023
metadata.dc.url.externa: https://ojs.revistacontribuciones.com/ojs/index.php/clcs/article/view/888
metadata.dc.relation.ispartof: Contribuciones a Las Ciencias Sociales
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A ciranda dos pentaminós e a aprendizagem criativa.pdf508.63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.