Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/75835
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAline Cristina de Souzapt_BR
dc.creatorValcenir Aparecido Beltramipt_BR
dc.creatorVanessa Dos Santospt_BR
dc.date.accessioned2024-08-30T00:01:39Z-
dc.date.available2024-08-30T00:01:39Z-
dc.date.issued2023-
dc.citation.volume17pt_BR
dc.citation.issue37pt_BR
dc.citation.spage48pt_BR
dc.citation.epage60pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.29327/2197923.17.37pt_BR
dc.identifier.issn982-4440pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/75835-
dc.description.abstractThe objective of this article is to present how the Departments of Education of states and municipalities can understand the design, selection and applicability of the Mentoring Training for School Directors offered by the Federal University of São Carlos, with a practical, systematized and institutional proposal. This study becomes fundamental, since this experience is considered unprecedented in Brazil - at least with regard to a systematized and institutional form. With the study, it was concluded that directors acquire knowledge by sharing experiences in the collective, and appropriate these learnings individually. It is urgent to establish new debates around the training of education professionals, as there are many who feel alone, in the most different school contexts and seek ways out of increasingly disturbing situations, with old questions and problems that have not yet been resolved.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste artigo é apresentar como as Secretarias de Educação de estados e municípios podem compreender a concepção, a seleção e a aplicabilidade da Formação de Mentoria de Diretores Escolares oferecida pela Universidade Federal de São Carlos, com uma proposta prática, sistematizada e institucional. Este estudo, torna-se fundamental, visto que essa experiência é considerada inédita no Brasil – pelo menos no que diz respeito a uma forma sistematizada e institucional. Com o estudo, concluiu-se que diretores adquirirem conhecimentos ao compartilharem experiências no coletivo, e se apropriam destes aprendizados de forma individual. Urge estabelecer novos debates em torno da formação dos profissionais da educação, pois existem muitos que se sentem sozinhos, nos mais diferentes contextos escolares e buscam saídas para situações cada vez mais inquietantes, com velhas questões e problemas que ainda não foram resolvidos.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Cadernos da Pedagogiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMentoria de diretores escolarespt_BR
dc.subjectFormação continuadapt_BR
dc.subjectTrabalho colaborativopt_BR
dc.subject.otherDiretores escolarespt_BR
dc.subject.otherMentoriapt_BR
dc.titleFormação de mentoria de diretores: concepção, seleção e aplicabilidadept_BR
dc.title.alternativeMentoring training for directors: conception, selection and applicabilitypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.cadernosdapedagogia.ufscar.br/index.php/cp/issue/view/43pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8310-2779pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2289-6541pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Formação de mentoria de diretores_ concepção, seleção e aplicabilidade.pdf316.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.