Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/76041
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLuciana Pereira de Sousapt_BR
dc.creatorVanessa Sena Tomazpt_BR
dc.date.accessioned2024-09-09T19:20:08Z-
dc.date.available2024-09-09T19:20:08Z-
dc.date.issued2022-10-24-
dc.citation.volume28pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage17pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1516-731320220041pt_BR
dc.identifier.issn1980-850Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/76041-
dc.description.abstractThis article analyzes changes in teachers' work in an elementary school in Palmas, Tocantins, Brazil, while using mathematics contents to develop a project on child labor. The research was developed through participant observation of lessons and pedagogical planning meetings, and interviews with teachers. The analysis, based on the Cultural-historical Activity Theory, highlighted the tensions in the Activity when teachers focused their actions on the development of the Project Escravo Nunca Mais (No longer a slave) to raise awareness of child labor in the region. We noticed changes in teachers' Activity, using mathematics contents as tools to mediate their actions, directed towards children’s awareness of child labor in the region. In the scope of the project, the focus on mathematics teaching changes as it accommodates the sociocultural and political dimensions with the teaching for external assessment.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo analisa mudanças na Atividade de trabalho de professoras dos anos iniciais de uma escola na cidade de Palmas, estado do Tocantins, quando ensinam matemática em um projeto sobre trabalho infantil. A pesquisa foi desenvolvida por meio de observação participante de reuniões pedagógicas e de aulas, além de entrevistas. A análise, baseada na Teoria da Atividade Histórico-Cultural, revelou tensões na Atividade quando as professoras redirecionaram suas ações no andamento do Projeto Escravo Nunca Mais, para conscientizar as crianças sobre o problema do trabalho infantil na região. No enfrentamento das tensões, percebem-se mudanças na Atividade, sendo uma delas o uso de conteúdos de matemática, fazendo a mediação das ações das professoras. No âmbito do projeto, o foco do ensino de matemática muda, passando a conciliar dimensões socioculturais e políticas dos conteúdos com a preparação para as avaliações externas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCiência & Educaçãopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino de matemáticapt_BR
dc.subjectTeoria Histórico-cultural da atividadept_BR
dc.subjectAtividade de trabalhopt_BR
dc.subjectProfessores dos anos iniciaispt_BR
dc.subjectTrabalho escravo infantilpt_BR
dc.subject.otherMatemática -- Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherProfessores de ensino primariopt_BR
dc.subject.otherTrabalho escravopt_BR
dc.title“Eu fiquei horrorizada...”: mudanças na atividade de trabalho de professoras que ensinam matemática frente à realidade local do trabalho infantilpt_BR
dc.title.alternative“I was terrified...”: changes in Mathematics teachers’ work when faced with the local reality of child laborpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/ciedu/a/HQnVRPQLgPBPpjQx7pR8Tdt/?lang=pt#pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4498-9047pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4903-6405pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Eu fiquei horrorizada mudanças na atividade de trabalho de professoras.pdf238.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.