Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/76338
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMarcos Gonzagapt_BR
dc.creatorNilzilene Imaculada Lucindopt_BR
dc.date.accessioned2024-09-11T17:42:24Z-
dc.date.available2024-09-11T17:42:24Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.issue45pt_BR
dc.citation.spage2pt_BR
dc.citation.epage15pt_BR
dc.identifier.issn9788592770209pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/76338-
dc.description.abstractRecent studies in education seek to recover school experiences in order to understand the educational processes and practices of the past. For this they use diversified documents and in some cases the oral report. The objective of this essay is to describe and interpret the oral report of a student of the Education of Young and Adults whose first school experience happens in the 70s of the XX century in the interior of Minas Gerais. This is a clipping of a research already completed and that had as subjects EJA students who attended high school in a public school of the state network. The research of a qualitative approach used as a data collection instrument the semi-structured interview, developed from a script composed of ten topics that allowed, from the narrative, to portray three distinct moments of its trajectory: childhood; the school; the Education of Youths and Adults. The interview was recorded and later transcribed. The report presented was analyzed from a social and historical perspective supported by Demartini (1994, 2011, 2013); Garnica (2011); Lahire (2005); Lucindo; Gonzaga (2016), among others. We also resort to theses and dissertations in education that deal with subjects involved in educational processes in the same perspective. When questioned about his experiences of schooling in childhood, it was observed in the interviewee's report the recurrence of themes present throughout the history of education in Brazil. The report also highlights its intermittent trajectory in the first years of schooling and issues related to uniform and snack culture, to the teaching strategies used to administer the school with the scarce resources available. We believe that the experience described in the presented testimony can be representative in the set of investigations that contemplate the conditions of the educational offer to the poor sections of the Brazilian population in a spectrum that goes from the initiatives of elementary education in century XIX and reaches more recent periods.pt_BR
dc.description.resumoEstudos recentes em educação procuram recuperar experiências escolares a fim de compreender os processos e as práticas educacionais do passado. Para isso se valem de documentos diversificados e em alguns casos do relato oral. O objetivo deste ensaio é descrever e interpretar o relato oral de um estudante da Educação de Jovens e Adultos cuja primeira experiência escolar acontece nos anos 70 do século XX no interior de Minas Gerais. Trata-se de um recorte de uma pesquisa já concluída e que teve como sujeitos estudantes da EJA que cursavam o Ensino Médio em uma escola pública da rede estadual. A investigação de abordagem qualitativa empregou como instrumento de coleta de dados a entrevista semiestruturada, desenvolvida a partir de um roteiro constituído de dez tópicos que permitissem, a partir da narrativa, retratar três momentos distintos de sua trajetória: a infância; a escola; a Educação de Jovens e Adultos. A entrevista foi gravada e posteriormente transcrita. O relato apresentado foi analisado numa perspectiva social e histórica com apoio em Demartini (1994, 2011, 2013); Garnica (2011); Lahire (2005); Lucindo; Gonzaga (2016), dentre outros. Também recorremos à teses e dissertações em educação que tratam de sujeitos envolvidos em processos educacionais na mesma perspectiva. Ao ser questionado sobre suas experiências de escolarização na infância, pôde-se observar no relato do entrevistado a recorrência de temas presentes ao longo da história da educação no Brasil. O relato ressalta ainda sua trajetória intermitente nos primeiros anos de escolarização e questões relativas à cultura do uniforme e da merenda, às estratégias docentes utilizadas para administrar a escola com os parcos recursos disponíveis. Acreditamos que a experiência descrita no depoimento apresentado possa ser representativa no conjunto de investigações que contemplam as condições do oferecimento educacional às camadas pobres da população brasileira em um espectro que vai das iniciativas de instrução elementar no século XIX e alcança períodos mais recentes.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEncontro Nacional de Estudos Rurais e Urbanospt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEntrevistaspt_BR
dc.subjectEducação Ruralpt_BR
dc.subjectEducação de Jovens e Adultospt_BR
dc.subject.otherEntrevistaspt_BR
dc.subject.otherEducação Ruralpt_BR
dc.subject.otherEducação de Jovens e Adultospt_BR
dc.titleCom os pés no chão: lembranças escolares de um estudante da educação de jovens e adultospt_BR
dc.title.alternativeDown to earth: school memories of a youth and adult education studentpt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttps://ceru.fflch.usp.br/45o-encontro-nacional-de-estudos-rurais-e-urbanospt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
COM OS PÉS NO CHÃO.pdfA.pdf197.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.