Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/76406
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Guilherme da Silva Lima | pt_BR |
dc.creator | Edio da Costa Junior | pt_BR |
dc.creator | Daniel Bretas Roa | pt_BR |
dc.creator | Érica Castilho Rodrigues | pt_BR |
dc.creator | Nathany Ferreira Jammal | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-09-12T20:13:15Z | - |
dc.date.available | 2024-09-12T20:13:15Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.citation.volume | 23 | pt_BR |
dc.citation.issue | 1 | pt_BR |
dc.citation.spage | 77 | pt_BR |
dc.citation.epage | 94 | pt_BR |
dc.identifier.doi | 10.7867/1982-4866.2017v23n1p77-94 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1982-4866 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/76406 | - |
dc.description.abstract | Discussing the interfaces between scientific education and professional and technological education involves several factors that compose the concrete conditions of teaching and learning activities. With the aim of expand the debate about the interdisciplinarity between the curricular components known as propedeutics and techniques, this paper focuses on the student's perception. The students are essential subjects in the institutional composition and, ultimately, reason for the existence of the educationalinstitutions. Among the several aspects that compose the interactions between scientific education and professional education, the objective of this paper is to present and discuss results of students' perceptions about the content relations of the Physics curricular component in the composition of professional courses. For that, a questionnaire was created, validated and applied for data collection and posterior quantitative analysis; the method adopted was descriptive statistics. The sample consists of 249 students of the second and third years of technical courses integrated to the high school of the IFMG, Campus Ouro Preto (IFMG-OP). | pt_BR |
dc.description.resumo | Discutir as interfaces entre a educação científica e a educação profissional e tecnológica envolve diversos fatores que compõem as condições concretas das atividades de ensino e aprendizagem. Dentre eles destacam-se: a composição do currículo; os métodos e abordagens de ensino; as políticas públicas que sustentam a formação profissional e tecnológica; além dos agentes diretamente responsáveis – professores e estudantes – pelas atividades e suas percepções. Dentre os diversos aspectos que compõem as interações entre a educação científica e a educação profissional, o objetivo do artigo é investigar a percepção dos alunos acerca das relações dos conteúdos da componente curricular Física na composição dos cursos profissionalizantes. Para tanto, será aplicado um questionário para coleta de dados e posterior análise estatística. A amostra será constituída por estudantes de cursos técnicos integrados ao ensino médio do IFMG, campus Ouro Preto (IFMG-OP). | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | ENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA ELÉTRICA | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Revista Dynamis | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject.other | Interdisciplinaridade na educação | pt_BR |
dc.subject.other | Educação profissional | pt_BR |
dc.subject.other | Estudantes | pt_BR |
dc.subject.other | Física - Estudo e ensino | pt_BR |
dc.title | A física como estruturante do conhecimento técnico sob a ótica dos estudantes | pt_BR |
dc.title.alternative | The physics as structure of technical knowledge from the perspective of students | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://ojsrevista.furb.br/ojs/index.php/dynamis/article/view/6884 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
A FÍSICA COMO ESTRUTURANTE DO CONHECIMENTO TÉCNICO SOB A ÓTICA DOS ESTUDANTES.pdf | 588.75 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.