Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/76406
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorGuilherme da Silva Limapt_BR
dc.creatorEdio da Costa Juniorpt_BR
dc.creatorDaniel Bretas Roapt_BR
dc.creatorÉrica Castilho Rodriguespt_BR
dc.creatorNathany Ferreira Jammalpt_BR
dc.date.accessioned2024-09-12T20:13:15Z-
dc.date.available2024-09-12T20:13:15Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume23pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage77pt_BR
dc.citation.epage94pt_BR
dc.identifier.doi10.7867/1982-4866.2017v23n1p77-94pt_BR
dc.identifier.issn1982-4866pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/76406-
dc.description.abstractDiscussing the interfaces between scientific education and professional and technological education involves several factors that compose the concrete conditions of teaching and learning activities. With the aim of expand the debate about the interdisciplinarity between the curricular components known as propedeutics and techniques, this paper focuses on the student's perception. The students are essential subjects in the institutional composition and, ultimately, reason for the existence of the educationalinstitutions. Among the several aspects that compose the interactions between scientific education and professional education, the objective of this paper is to present and discuss results of students' perceptions about the content relations of the Physics curricular component in the composition of professional courses. For that, a questionnaire was created, validated and applied for data collection and posterior quantitative analysis; the method adopted was descriptive statistics. The sample consists of 249 students of the second and third years of technical courses integrated to the high school of the IFMG, Campus Ouro Preto (IFMG-OP).pt_BR
dc.description.resumoDiscutir as interfaces entre a educação científica e a educação profissional e tecnológica envolve diversos fatores que compõem as condições concretas das atividades de ensino e aprendizagem. Dentre eles destacam-se: a composição do currículo; os métodos e abordagens de ensino; as políticas públicas que sustentam a formação profissional e tecnológica; além dos agentes diretamente responsáveis – professores e estudantes – pelas atividades e suas percepções. Dentre os diversos aspectos que compõem as interações entre a educação científica e a educação profissional, o objetivo do artigo é investigar a percepção dos alunos acerca das relações dos conteúdos da componente curricular Física na composição dos cursos profissionalizantes. Para tanto, será aplicado um questionário para coleta de dados e posterior análise estatística. A amostra será constituída por estudantes de cursos técnicos integrados ao ensino médio do IFMG, campus Ouro Preto (IFMG-OP).pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA ELÉTRICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Dynamispt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subject.otherInterdisciplinaridade na educaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação profissionalpt_BR
dc.subject.otherEstudantespt_BR
dc.subject.otherFísica - Estudo e ensinopt_BR
dc.titleA física como estruturante do conhecimento técnico sob a ótica dos estudantespt_BR
dc.title.alternativeThe physics as structure of technical knowledge from the perspective of studentspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://ojsrevista.furb.br/ojs/index.php/dynamis/article/view/6884pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A FÍSICA COMO ESTRUTURANTE DO CONHECIMENTO TÉCNICO SOB A ÓTICA DOS ESTUDANTES.pdf588.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.