Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/76427
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Stéphane Denis Albert René Philippe Huchetpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9400245008288091pt_BR
dc.contributor.referee1Maria Elisa Martins Campos do Amaralpt_BR
dc.contributor.referee2Taisa Helena Pascale Palharespt_BR
dc.contributor.referee3Júlia Maia Rebouçaspt_BR
dc.contributor.referee4Guilherme da Silva Buenopt_BR
dc.creatorFlávia Tresinari Bertinatopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6676068579281526pt_BR
dc.date.accessioned2024-09-13T14:42:26Z-
dc.date.available2024-09-13T14:42:26Z-
dc.date.issued2024-05-24-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/76427-
dc.description.abstractThe research The Image of Unrest presents questions concerning my artistic production in its investigative center. The decision to a trajectory segment containing installations, sculptures, paintings, and photographs is motivated by observing the common approach to exploring the allegorical form, specifically regarding the representation of feminine figures. The title of the thesis doesn´t leaves relate to the unstable movement of coming and going in the development of artistic language. Based on this characteristic of mobility and tension, present in the expression authored by the philosopher Walter Benjamin, when qualifying the allegorical form, I also find bases for reflection on the very notion of feminine. For the philosopher, the allegorical form is characterized mainly by the resistance to fixating on a single meaning that remains stable over time. It is in this sense that I propose, in this thesis, a meditation on the correspondences between allegory and the notion of feminine, also involving the reading of an aspect of artistic production in Brazil in the 1960s by music and cinema which found in the broad aesthetic exploration of allegorical resources (among others, the abysmal work of metaphors, analogies, and dialectical structures) ways of demystifying and confronting signs aligned with the ideological mechanisms of the dominant powers of that period of social repressions by dictatorial governments. In the sequence of this theoretical and historical study, I discuss artistic works that I have produced and others in the process, entering into the reflection of the disruptive power of the allegorical form in favor of mutant materiality, critical of the homogenizing and normalized cultural constructions that incur on the sign feminine.pt_BR
dc.description.resumoA pesquisa A imagem da inquietação apresenta, em seu centro investigativo, questões concernentes à minha produção artística. A definição de um recorte de uma trajetória, entre instalações, esculturas, pinturas e fotografias, ancora-se na observação da abordagem em comum quanto à exploração da forma alegórica, mais especificamente naquilo que se refere à representação de figuras do feminino. O título da tese não deixa de se relacionar com o movimento de instabilidade do ir e vir no desdobrar-se da linguagem artística. A partir dessa característica de mobilidade e de tensão, presente na expressão de autoria do filósofo Walter Benjamin, ao qualificar a forma alegórica, encontro ainda bases de reflexão da própria noção de feminino. Para o filósofo, a forma alegórica se caracteriza, sobretudo, pela resistência em fixar-se em um único significado que segue estável na passagem do tempo. É nesse sentido que proponho, nesta tese, uma mediação das correspondências entre a alegoria e a noção de feminino, abarcando, também, a leitura de uma vertente da produção artística do Brasil na década de 1960, na música e no cinema, que encontrou na ampla exploração estética de recursos alegóricos (dentre outros, o trabalho abismal de metáforas, analogias e jogos dialéticos) maneiras de desmistificação e de enfrentamento dos signos alinhados aos mecanismos ideológicos dos poderes dominantes daquele período de repressões sociais dos governos ditatoriais. Na sequência deste estudo de cunho teórico e histórico, discuto trabalhos artísticos que produzi, e outros em processo, adentrando na reflexão da potência disruptiva da forma alegórica, a favor de uma matéria mutante, crítica às construções culturais homogeneizantes e normatizadoras que recaem sobre o signo feminino.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAlegoriapt_BR
dc.subjectGêneropt_BR
dc.subjectConstruções culturaispt_BR
dc.subjectProcesso artísticopt_BR
dc.subject.otherBertinato, Flávia Tresinari, 1980-pt_BR
dc.subject.otherCriação (Literária, artística, etc.)pt_BR
dc.subject.otherAlegoriaspt_BR
dc.subject.otherArte e filosofiapt_BR
dc.subject.otherFeminismo e artept_BR
dc.subject.otherArte brasileira - 1960-1969pt_BR
dc.titleA imagem da inquietaçãopt_BR
dc.title.alternativeThe image of unrestpt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A-IMAGEM-DA-INQUIETAÇÃO- FláviaBertinato_UFMG.pdf32.89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.