Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/76427
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Stéphane Denis Albert René Philippe Huchet | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9400245008288091 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Maria Elisa Martins Campos do Amaral | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Taisa Helena Pascale Palhares | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Júlia Maia Rebouças | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Guilherme da Silva Bueno | pt_BR |
dc.creator | Flávia Tresinari Bertinato | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/6676068579281526 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-09-13T14:42:26Z | - |
dc.date.available | 2024-09-13T14:42:26Z | - |
dc.date.issued | 2024-05-24 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/76427 | - |
dc.description.abstract | The research The Image of Unrest presents questions concerning my artistic production in its investigative center. The decision to a trajectory segment containing installations, sculptures, paintings, and photographs is motivated by observing the common approach to exploring the allegorical form, specifically regarding the representation of feminine figures. The title of the thesis doesn´t leaves relate to the unstable movement of coming and going in the development of artistic language. Based on this characteristic of mobility and tension, present in the expression authored by the philosopher Walter Benjamin, when qualifying the allegorical form, I also find bases for reflection on the very notion of feminine. For the philosopher, the allegorical form is characterized mainly by the resistance to fixating on a single meaning that remains stable over time. It is in this sense that I propose, in this thesis, a meditation on the correspondences between allegory and the notion of feminine, also involving the reading of an aspect of artistic production in Brazil in the 1960s by music and cinema which found in the broad aesthetic exploration of allegorical resources (among others, the abysmal work of metaphors, analogies, and dialectical structures) ways of demystifying and confronting signs aligned with the ideological mechanisms of the dominant powers of that period of social repressions by dictatorial governments. In the sequence of this theoretical and historical study, I discuss artistic works that I have produced and others in the process, entering into the reflection of the disruptive power of the allegorical form in favor of mutant materiality, critical of the homogenizing and normalized cultural constructions that incur on the sign feminine. | pt_BR |
dc.description.resumo | A pesquisa A imagem da inquietação apresenta, em seu centro investigativo, questões concernentes à minha produção artística. A definição de um recorte de uma trajetória, entre instalações, esculturas, pinturas e fotografias, ancora-se na observação da abordagem em comum quanto à exploração da forma alegórica, mais especificamente naquilo que se refere à representação de figuras do feminino. O título da tese não deixa de se relacionar com o movimento de instabilidade do ir e vir no desdobrar-se da linguagem artística. A partir dessa característica de mobilidade e de tensão, presente na expressão de autoria do filósofo Walter Benjamin, ao qualificar a forma alegórica, encontro ainda bases de reflexão da própria noção de feminino. Para o filósofo, a forma alegórica se caracteriza, sobretudo, pela resistência em fixar-se em um único significado que segue estável na passagem do tempo. É nesse sentido que proponho, nesta tese, uma mediação das correspondências entre a alegoria e a noção de feminino, abarcando, também, a leitura de uma vertente da produção artística do Brasil na década de 1960, na música e no cinema, que encontrou na ampla exploração estética de recursos alegóricos (dentre outros, o trabalho abismal de metáforas, analogias e jogos dialéticos) maneiras de desmistificação e de enfrentamento dos signos alinhados aos mecanismos ideológicos dos poderes dominantes daquele período de repressões sociais dos governos ditatoriais. Na sequência deste estudo de cunho teórico e histórico, discuto trabalhos artísticos que produzi, e outros em processo, adentrando na reflexão da potência disruptiva da forma alegórica, a favor de uma matéria mutante, crítica às construções culturais homogeneizantes e normatizadoras que recaem sobre o signo feminino. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Artes | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Alegoria | pt_BR |
dc.subject | Gênero | pt_BR |
dc.subject | Construções culturais | pt_BR |
dc.subject | Processo artístico | pt_BR |
dc.subject.other | Bertinato, Flávia Tresinari, 1980- | pt_BR |
dc.subject.other | Criação (Literária, artística, etc.) | pt_BR |
dc.subject.other | Alegorias | pt_BR |
dc.subject.other | Arte e filosofia | pt_BR |
dc.subject.other | Feminismo e arte | pt_BR |
dc.subject.other | Arte brasileira - 1960-1969 | pt_BR |
dc.title | A imagem da inquietação | pt_BR |
dc.title.alternative | The image of unrest | pt_BR |
dc.type | Tese | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
A-IMAGEM-DA-INQUIETAÇÃO- FláviaBertinato_UFMG.pdf | 32.89 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.