Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/76586
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Nilma Soares da Silvapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9178979858378681pt_BR
dc.contributor.referee1Eliane Soares Francapt_BR
dc.contributor.referee2Marina de Lima Tavarespt_BR
dc.creatorBárbara Maria Ribeiro Ferreirapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4382001344648575pt_BR
dc.date.accessioned2024-09-18T10:50:35Z-
dc.date.available2024-09-18T10:50:35Z-
dc.date.issued2020-03-04-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/76586-
dc.description.abstractThis paper was developed through the analysis of data produced in the course for early grade teachers, with a total workload of 16 hours, at the Center for Science and Mathematics Teaching at the School of Education of the Federal University of Minas Gerais (CECIMIG/FaE/UFMG). The main motivator for its realization was the need to understand how to plan, teach, and evaluate the content of transformations of materials from an investigative perspective. We aimed to produce a theoretical and practical educational resource to teach transformations of materials and to elaborate assessments for the students. The result was based on the analysis of the data obtained through the questionnaire about the teachers' prior conceptions about the topics transformations of materials, assessment, and inquiry-based science teaching. In addition, we used data from the development of activities performed by them during the course, as well as the documentary analysis of a bank of questions and items already produced and used in assessments of elementary school I (2nd to 5th grade) in the period from 2016 to 2018, in a private school in Belo Horizonte. To perform the mentioned analyses, we used the assumptions of ATD (Textual Discourse Analysis), the theoretical frameworks of teaching by research, studies on transformations in the fundamental level (early years), teacher training and educational assessment.pt_BR
dc.description.resumoEstre trabalho foi desenvolvido por meio da análise de dados produzidos na realização de um curso de formação para professoras dos anos iniciais, com carga horária total de 16 horas, no Centro de ensino de Ciências e Matemática da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (CECIMIG/FaE/UFMG). O principal motivador para a sua realização foi a necessidade de compreender como planejar, ensinar e avaliar o conteúdo de transformações dos materiais sob uma perspectiva investigativa. Objetivamos produzir um recurso educacional teórico-prático para ensinar transformações dos materiais e elaborar avaliações para os alunos. O resultado foi baseado na análise dos dados obtidos através do questionário sobre as concepções prévias das professoras sobre os temas transformações dos materiais, avaliação e ensino de ciências por investigação. Além disso, foi utilizado os dados do desenvolvimento das atividades realizadas por elas durante o curso, bem como a análise documental de um banco de questões e itens já produzidos e utilizados em avaliações do ensino fundamental I (2º ao 5º ano) no período de 2016 a 2018, numa escola privada de Belo Horizonte. Para realizar as análises mencionadas, utilizamos os pressupostos da ATD (Análise Textual Discursiva), os referenciais teóricos do ensino por investigação, estudos sobre transformações no nível fundamental (anos iniciais), formação de professores e avaliação educacional.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectAvaliaçãopt_BR
dc.subjectEnsino por investigaçãopt_BR
dc.subjectAnos iniciaispt_BR
dc.subjectTransformações dos materiaispt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherProfessores - Formaçãopt_BR
dc.subject.otherAprendizagem - Avaliaçãopt_BR
dc.titleUm recurso educacional teórico-prático para ensinar transformações dos materiais e elaborar avaliações para as crianças na perspectiva investigativa: atitudes e procedimentos, para além do conteúdo conceitualpt_BR
dc.title.alternativeA theoretical-practical educational resource to teach transformations of materials and elaborate assessments for children in the investigative perspective: actions and procedures, beyond the conceptual contentpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.