Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/76860
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dc.contributor.advisor1Klemens Augustinus Laschefskipt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4577065312101369pt_BR
dc.contributor.advisor2Eguimar Felício Chaveiropt_BR
dc.contributor.advisor2Latteshttp://lattes.cnpq.br/9540141505352914pt_BR
dc.contributor.referee1Valdir Specianpt_BR
dc.contributor.referee2Débora Assumpção e Limapt_BR
dc.creatorNádia Malena Modapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1380034296075121pt_BR
dc.date.accessioned2024-09-24T21:02:03Z-
dc.date.available2024-09-24T21:02:03Z-
dc.date.issued2024-06-14-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/76860-
dc.description.abstractFire is a disturbance and phenomenon that occurs on Earth, selects species and shapes environments and landscapes. It doesn't happen everywhere in the world, but where it occurs, the people who lived there, and still live, learned to use fire. With fire, they spread throughout the world and carried fire around the world, inhabiting environments and transforming landscapes. Thus, over time, it became a fundamental technique for maintaining life and survival, such as keeping warm, cooking food, hunting, cultivating plants and animals; Furthermore, it constitutes a fundamental part of cosmologies in different societies, composing the immaterial field of life, constituting territories and territorialities. From other views of nature, and through environmental policies, fire and its users have been criminalized in several countries, including Brazil, being a reason for dispute and a source of territorial conflicts. One of the people who use fire in various daily practices is the Kalunga quilombola people, who live mainly in the northeast of Goiás. In their demarcated territory, the Kalunga live with federal brigades from PrevFogo/IBAMA, which has other understandings about fire and its socio-ecological role. This research proposed, based on phenomenology, ethnogeography, fieldwork and open interviews, to understand the relationships between Prevfogo/IBAMA and the relationships between the Kalunga people and the territory based on fire management. From the narratives of the Kalunga people, it was possible to understand the role of fire in the production of space, its uses in agriculture and landscape management, symbolic meanings and the conflicts surrounding the different understandings between the Kalunga fire and the Institutional fire. Integrated Fire Management - as a policy and practice -, more than adding traditional knowledge in its conceptual formulation, must decolonize its way of acting, recognizing the autonomy of people in managing their territories.pt_BR
dc.description.resumoO fogo é um distúrbio e fenômeno que acontece na Terra, seleciona espécies, molda ambientes e paisagens. Ele não acontece em todos os lugares do mundo, mas onde ele ocorre as pessoas que ali viviam, e vivem, aprenderam a usar o fogo. Com o fogo, se espalharam e levaram o fogo pelo mundo, habitando ambientes e transformando paisagens. Assim, ao longo do tempo, passou a ser técnica fundamental para manutenção da vida e sobrevivência, como se aquecer, cozinhar alimentos, caçar, cultivar plantas e animais; além disso, constitui parte fundamental de cosmologias em diversas sociedades, compondo o campo imaterial da vida, constituindo territórios e territorialidades. A partir de outras visões da natureza, e por meio de políticas ambientais, o fogo e os seres que os manejam passaram a ser criminalizados em diversos países, inclusive no Brasil, sendo motivo de disputa e fonte de conflitos territoriais. Um dos povos que usa o fogo em diversas práticas cotidianas é o povo quilombola Kalunga, que vive majoritariamente no nordeste goiano. Em seu território demarcado, eles convivem com brigadas federais do PrevFogo/IBAMA, que possui outros entendimentos acerca do fogo e seu papel socioecológico. A presente pesquisa propôs, a partir da fenomenologia, etnogeografia, trabalhos de campo e entrevistas abertas, compreender as relações do Prevfogo/IBAMA e as relações do povo Kalunga com o território a partir do manejo do fogo. A partir das narrativas ouvidas em campo, foi possível compreender o papel do fogo na produção do espaço, seus usos na agropecuária e manejo das paisagens, significados simbólicos e os conflitos acerca dos distintos entendimentos entre o fogo Kalunga e o fogo Institucionalpt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentIGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Geografiapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGeografias do Fogopt_BR
dc.subjectManejo do Fogopt_BR
dc.subjectComunidades Tradicionaispt_BR
dc.subjectEcologia Políticapt_BR
dc.subject.otherTerritorialidade humanapt_BR
dc.subject.otherFogopt_BR
dc.subject.otherCalungas (Povo brasileiro)pt_BR
dc.subject.otherCerradospt_BR
dc.subject.otherTocantins (Estado)pt_BR
dc.subject.otherGoiás (Estado)pt_BR
dc.subject.otherEcologia políticapt_BR
dc.titleGeografias do Fogo e suas Territorialidades: um estudo na realidade Kalungapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

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