Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/76909
Type: Artigo de Evento
Title: Elementos de decolonialidade em um projeto de divulgação científica com o público infantil
Other Titles: Elements of decoloniality in a project of scientific dissemination with the children's audience
Authors: Juliane Dos Santos Amorim
Ludmila Olandim
Débora D'avila Reis
Francisco Ângelo Coutinho
Abstract: O objetivo deste estudo é apresentar as atividades que acontecem no âmbito de um projeto de divulgação científica com crianças e fazer uma análise dessas enquanto práticas decolonizadoras. A Universidade das Crianças (UC-UFMG), é um projeto de extensão da Universidade Federal de Minas Gerais. A partir da metodologia utilizada no projeto, pensamos possibilidades de atividades que possam estimular as conversas sobre: corpo humano e suas relações com o meio. As oficinas aconteceram nas UMEIs (Unidade Municipal de Educação Infantil) e no Núcleo de Educação e Comunicação em Ciências da Vida (NEDUCOM) na UFMG. Nesta pesquisa apresentaremos o resultado do trabalho com uma UMEI-URL, com 17 crianças de idades: 4-6 anos. Utilizando a metodologia da investigação ação, coletamos elementos relacionados às práticas e aos discursos das crianças durante as oficinas. A partir das análises estão surgindo reflexões que emergem para a mudanças no modo de se trabalhar com as crianças.
Abstract: The objective of this study is to present as activities that take place within the scope of a project of scientific divulgation with children and to make an analysis of these practical practices of decolonizadoras. The University of Children (UC-UFMG) is an extension project of the Federal University of Minas Gerais. From the methodology used in the project, we think of possibilities of activities that can stimulate the conversations about the human body and its relations with the environment. The workshops took place at the UMEIs (Municipal Infant Education Unit) and at the Center for Education and Communication in Life Sciences (NEDUCOM) at UFMG. In this research, we present the result of the work with a UMEI-URL, with 17 children of ages: 4-6 years. Using a methodology of public intervention, it brought together themes related to children's practices and discourses during workshops. From the analyzes are emerging reflections that emerge for the change in the way to work with the children.
Subject: Pesquisa Científica
Educação Básica
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/76909
Issue Date: 2019
metadata.dc.url.externa: https://abrapec.com/enpec/xii-enpec/anais/listaresumos_1.htm
metadata.dc.relation.ispartof: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Elementos de decolonialidade.pdfA.pdf385.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.