Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/77044
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLaís Fernanda Silva Deuspt_BR
dc.creatorMaria Aparecida Rodrigues da Rochapt_BR
dc.creatorMarcos Vinicius Bortoluspt_BR
dc.date.accessioned2024-09-30T20:06:40Z-
dc.date.available2024-09-30T20:06:40Z-
dc.date.issued2023-
dc.citation.issue51; 6pt_BR
dc.identifier.issn2175957Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/77044-
dc.description.abstractThe mental health of students and their adaptation to university have been the subject of several studies. This article is an experience report and aims to share experiences and initial reflections on the process of creating and implementing the Welcoming Center of the School of Engineering (Naeeng) of the Federal University of Minas Gerais (UFMG). The goal of Naeeng is to provide welcome and guidance to students, technical-administrative staff in education and teaching staff of the School of Engineering of UFMG, by providing a space for differentiated listening, which goes beyond purely administrative procedures. Despite the challenges faced, it is clear that the implementation of the center has been effective, contributing to the proposal of a welcoming university.pt_BR
dc.description.resumoA saúde mental do estudante e a sua adaptação à universidade têm sido objeto de estudo de diversas pesquisas. Este artigo é um relato de experiência e tem como objetivo socializar experiências e reflexões iniciais sobre o processo de criação e implementação do Núcleo Acolhimento da Escola de Engenharia (Naeeng) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). O Naeeng tem como objetivo realizar o acolhimento e a orientação aos estudantes, aos servidores técnico-administrativos em educação e aos servidores docentes da Escola de Engenharia da UFMG, por meio da disponibilização de um espaço para a realização de uma escuta diferenciada, que ultrapasse os trâmites puramente administrativos. Apesar dos desafios enfrentados, percebe-se que a implementação do núcleo tem sido algo efetivo, que contribui para a proposta de uma universidade acolhedorapt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENGENHARIA - ESCOLA DE ENGENHARIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCongresso Brasileiro de Educação em Engenharia; Simpósio Internacional de Educação em Engenhariapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSaúde Mentalpt_BR
dc.subjectEnsino Superiorpt_BR
dc.subjectEngenhariapt_BR
dc.subject.otherSaúde Mentalpt_BR
dc.subject.otherEngenhariapt_BR
dc.subject.otherEnsino Superiorpt_BR
dc.titleO processo de criação e implementação do Núcleo de Acolhimento na Escola de Engenharia da Universidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.title.alternativeThe process of creating and implementing the Reception Center at the School of Engineering of the Federal University of Minas Geraispt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttp://www.abenge.org.br/transfer.php/?arquivo=../dados/COBENGE23/COBENGE23_00315_00004307.pdfpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O PROCESSO DE CRIAÇÃO E IMPLEMENTAÇÃO.pdfA.pdf362.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.