Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/77318
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorNair Aparecida Rodrigues Pirespt_BR
dc.date.accessioned2024-10-08T21:27:35Z-
dc.date.available2024-10-08T21:27:35Z-
dc.date.issued2023-05-19-
dc.citation.volume31pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage23pt_BR
dc.identifier.issn2358-033Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/77318-
dc.description.abstractThis essay focuses on discussing the formation of music teachers, with a focus on learning teaching in the supervised internship. Taking as a starting point the idea of training for a profession, the arguments are based on concepts such as training, professionality, identity and socialization to defend the following thesis: the degree course in music trains music teachers to teach music, and the processes of socialization throughout the supervised internship contribute to building teacher identities and professionality. The conception of supervised intershipas a transition rite and a space for multiple encounters supports the proposal of a didactic approach to learn to teach music, which has as a reference the professionality of the professional group. The Learning Cycles organized in three phases can be summarized as follows: he does (supervising teacher), we do (supervising teacher and graduate student), I do (graduate student). The suggestion is that the graduate student goes under the experience with different types of didactic actions of class management and learning management. The phases designed as a process can be organized according to the professional development needs of each undergraduate. The record and reflection on the content of the different Learning Cycles configured throughout the course can contribute to bring to light the process of building the identity and professionalityof the future teacher in Music Education courses.pt_BR
dc.description.resumoEste ensaio tem como foco discutir a formação de professores de música, com foco naaprendizagem da docência no estágio supervisionado. Tomando como ponto de partida a ideia de formarpara uma profissão, os argumentos construídos se apoiam em conceitos como formação, profissionalidade,identidade e socialização para defender a seguinte tese: o curso de Licenciatura em Música formaprofessores de música para ensinar música, e os processos de socialização ao longo do estágiosupervisionado contribuem para construir identidades e profissionalidades docentes. A concepção deestágio supervisionado como rito de transição e espaço de múltiplos encontros embasa a proposta de umaabordagem didática para aprender a ensinar música, que tem como referência a profissionalidade do grupoprofissional. Os Ciclos de Aprendizagem organizados em três fases podem se resumir da seguinte maneira:ele faz (professor supervisor), nós fazemos (professor supervisor e licenciando), eu faço (licenciando). Asugestão é de que o licenciando tenha experiência com diferentes tipos de ações didáticas de gestão daclasse e gestão dos aprendizados. As fases pensadas como processo podem ser organizadas de acordocom a necessidade de desenvolvimento profissional de cada licenciando. O registro e a reflexão sobre oconteúdo dos diferentes Ciclos de Aprendizagem, configurados ao longo do curso, podem contribuir paratrazer à luz o processo de construção da identidade e profissionalidade do futuro professor, nos cursos deLicenciatura em Música.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista da ABEMpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação de professorpt_BR
dc.subjectProfissionalidade docentept_BR
dc.subjectEstágio supervisionadopt_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectProfessor de músicapt_BR
dc.subjectDidáticapt_BR
dc.subject.otherProfessores -- Formaçãopt_BR
dc.subject.otherEstágios supervisionadospt_BR
dc.subject.otherProfessores de músicapt_BR
dc.subject.otherDidáticapt_BR
dc.titleAprender a ensinar no estágio supervisionado: a profissionalidade docente como referênciapt_BR
dc.title.alternativeLearn to teach in supervised internships: teaching’ professionality as a referencept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistaabem.abem.mus.br/revistaabem/article/view/1193pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6707-1119pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Aprender a ensinar no estágio supervisionado.pdf233.15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.