Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/78185
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Padrão Anna Nery e perfis profissionais de enfermagem possíveis para enfermeiras e enfermeiros no Brasil |
Other Titles: | Anna Nery Standard and possible nursing professional profi les for nurses in Brazil Estándar Anna Nery y perfi les profesionales de enfermería posibles para enfermeras y enfermeros en Brasil |
Authors: | Fernada Batista Oliveira Santos Fernanda Alves Dos Santos Carregal Rafaela Siqueira Costa Schrek Maria Angelica de Almeida Peres Rita de Cassia Marques |
Abstract: | Objetivo: analisar as publicações científicas acerca do Padrão Anna Nery de formação em enfermagem. Método: revisão integrativa. Resultados: delineou-se duas categorias: Escola de Enfermagem Anna Nery: primeira escola brasileira de enfermagem de alto padrão; Rompimento do Padrão Anna Nery: construção da identidade da Enfermagem. Discussão: ao clarificar o Padrão Anna Nery foi possível compreender que este era um escopo difícil de ser seguido em todas as regiões do país e a Escola Carlos Chagas é um bom exemplo de como este padrão não era possível para a realidade brasileira naquele momento histórico. Conclusão: realizou-se uma síntese do conhecimento histórico da enfermagem no Brasil, referente ao Padrão Anna Nery, o que contribui para a compreensão do processo de configuração identitária do enfermeiro brasileiro, apontando possibilidades de superação de paradigmas elitistas de formação. |
Abstract: | Objective: to analyze the scientific publications about the Anna Nery Standard of nursing education. Method: integrative review. Results: we outlined two categories: Anna Nery School of Nursing: first high standard Brazilian school of nursing; Breaking the Anna Nery Standard: construction of Nursing identity. Discussion: when clarifying the Anna Nery Standard, we become able to understand that this was a difficult scope to be followed in all regions of the country and the Carlos Chagas School is a good example of how this standard was not possible for the Brazilian reality at that historical moment. Conclusion: we performed a synthesis of the historical knowledge of nursing in Brazil, referring to the Anna Nery Standard, which contributes to the understanding of the process of identity configu-ration of the Brazilian nurse, highlighting possibilities of overcoming elitist educational paradigms. |
Subject: | Profissionais de Enfermagem Enfermeiras e Enfermeiros Brasil |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | ENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM APLICADA |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/78185 |
Issue Date: | 29-Jul-2020 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.abennacional.org.br/here/article/view/70 |
metadata.dc.relation.ispartof: | História da Enfermagem - Revista Eletrônica (HERE) |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Padrão Anna Nery e perfis profissionais de enfermagem possíveis para enfermeiras e enfermeiros no Brasil.pdf | 316.14 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.