Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/79004
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Alvenaria de tijolo e poética arquitetônica no complexo fabril Tecelagem Parahyba |
Other Titles: | Brick masonry expression in the Tecelagem Parahyba weaving factory |
Authors: | George Rembrandt Gutlich João Mascarenhas Mateus |
Abstract: | As alvenarias de tijolo constituem os principais sistemas usados na construção e transformação da Tecelagem Parahyba, em São José dos Campos, São Paulo, Brasil, entre 1925 e 1973. Pesquisas in situ e a análise de material arquivístico e bibliográfico resultaram num inventário sistematizado por cronologia, autoria e tipologias contrutivas. Uma leitura analítica deste inventário permitiu compreender os usos éticos e estéticos desta técnica no âmbito da formação e expressão individual dos principais responsáveis pelas sucessivas obras e alterações do complexo fabril: Ricardo Severo, Rino Levi, Carlos Millan, Clemente Gomes, Burle Marx e Ricardo Veiga. Foi assim possível entender a evolução do uso do tijolo aparente na problemática técnica da sua realização por expoentes de diferentes escolas de conceber e fazer arquitetura e, desta forma, produzir um documento para sensibilização acerca deste patrimônio da cultura material agregado ao discurso modernista. |
Abstract: | Between 1925 and 1973, brick masonry was very much used as building system in the construction of Tecelagem Parahyba weaving factory situated in São José dos Campos, São Paulo, Brazil. In situ research and study of archival and bibliographical material was condensed in an inventory of typologies and architects, By the analysis of this inventory was possible understood the different uses of this building practice, within the international context, by different architects that were responsible for the successive transformations of the weaving mill:Ricardo Severo, Rino Levi, Carlos Millan, Clemente Gomes, Burle Marx and Ricardo Veiga. Their individual training and mutual influence concurred to make of Tecelagem Parahyba a coherent and unique industrial heritage site. The evolutions of different aesthetic movements during the 20th century changed the use of facing bricks in this important case study transformed by the projects of this group of influential Brazilian architects of the modernism and understand the expression inside the industrial culture. |
Subject: | Tijolos Alvenaria Arquitetura industrial |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | EBA - DEPARTAMENTO DE ARTES PLÁSTICAS |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/79004 |
Issue Date: | 2017 |
metadata.dc.url.externa: | https://www.rbgdr.net/revista/index.php/rbgdr/article/view/2988/604 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista Brasileira de Gestão e Desenvolvimento Regional |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Alvenaria de tijolo e poética arquitetônica no complexo fabril Tecelagem Parahyba.pdf | 524.11 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.