Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/82771
Type: Monografia (especialização)
Title: Echoes of Africa: exploring brazilian heritage through english
Other Titles: Ecos de África: explorando a herança brasileira por meio do inglês
Authors: Camila Silva Fávero
First Advisor: Climene Fernandes Brito Arruda
First Referee: Raquel Rossini Martins Cardoso
Abstract: This teaching material, "Echoes of Africa: Exploring Brazilian Heritage through English," is a culturally rich and educational resource designed for adult English learners at A2-B1 Level. The project integrates Afro-Brazilian history, culture, and politics into language learning, fostering linguistic competence and cultural awareness. Using an inductive methodology approach for grammar instruction, learners explore themes such as resistance, identity, and creativity through engaging activities and authentic texts. The two thematic units focus on influential Afro-Brazilian figures: Zumbi dos Palmares, a symbol of freedom and resistance, and Aunt Ciata, a cultural icon integral to the development of samba music genre, and also brings some light to another variation of English, such as West Africa English (WAfE). These themes provide meaningful contexts for students to develop their four core language skills - reading, writing, listening, and speaking - while expanding vocabulary, pronunciation, and intercultural understanding. The project aims to empower learners with practical English language skills and a deeper appreciation for Afro-Brazilian heritage, aligning decolonial language education with social inclusion and diversity.
Abstract: Ecos de África: Explorando a Herança Brasileira por Meio do Inglês é um material didático culturalmente rico e educativo, desenvolvido para alunos adultos de inglês nos níveis A2-B1. O projeto integra a história, cultura e política afro-brasileira ao aprendizado da língua, promovendo tanto a competência linguística quanto a consciência cultural. Utilizando uma abordagem metodológica indutiva para o ensino de gramática, os alunos exploram temas como resistência, identidade e criatividade por meio de atividades envolventes e textos autênticos. As duas unidades temáticas destacam figuras influentes da cultura afro-brasileira: Zumbi dos Palmares, símbolo de liberdade e resistência, e Tia Ciata, ícone cultural fundamental para o desenvolvimento do gênero musical samba. Além disso, o projeto também introduz outra variação da língua inglesa, como o Inglês da África Ocidental (West African English – WAfE). Esses temas oferecem contextos significativos para que os estudantes desenvolvam as quatro principais habilidades linguísticas—leitura, escrita, audição e fala—enquanto ampliam seu vocabulário, pronúncia e compreensão intercultural. O projeto busca capacitar os alunos com habilidades práticas na língua inglesa e uma apreciação mais profunda da herança afro-brasileira, alinhando a educação linguística decolonial com inclusão social e diversidade.
Subject: Língua inglesa - Estudo e ensino
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FALE - FACULDADE DE LETRAS
metadata.dc.publisher.program: Curso de Especialização em Língua Inglesa
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/82771
Issue Date: 11-Feb-2025
Appears in Collections:Especialização em Língua Inglesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
v.final-depósito--camila silva favero-repositorio-tcc-cei-ufmg.pdfv.final-depósito--camila silva favero958.47 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons