Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/83308
Type: Artigo de Periódico
Title: Ser professor/a de história: identidades docentes em (re)construção em memoriais de professores/as da educação básica
Other Titles: Being a history teacher: identities under (re) construction in the memorials of primary school’s teachers
Authors: Alessandra Soares Santos
Araci Rodrigues Coelho
Abstract: O artigo busca promover uma reflexão sobre o processo de construção das identidades docentes de professores e professoras de História da rede pública municipal de ensino de Belo Horizonte a partir dos memoriais produzidos por eles/as em um curso de pós-graduação latu sensu. Qual o significado atribuído à docência do/a professor/a de História construído por eles/as? Qual a relação da construção deste significado com a história de vida, a formação, o contexto social e as escolhas didático-pedagógicas realizadas por eles/as? Essas são algumas das questões que orientaram a pesquisa. Concluímos que a dinâmica de construção de suas identidades envolveu tanto uma linearidade inerente ao exercício de narrar a própria vida, quanto uma preocupação com as relações entre a escola, o ensino de História e a sociedade, além de reflexões sobre o que ensinam e como ensinam.
Abstract: This article reflects on the process of build up history teacher identities in the municipal education system (Belo Horizonte, Brazil). The research was made from the memorials created by the resident history teachers during the lato sensu post-graduation course. What does it mean to you being a History teacher? What is the relation between the construction of this meaning and your life story, your education, your social context and your didactic and pedagogical choices? These are some of the questions we intend to approach in this research. We conclude that the constructing their identities involves a linearity inherent in the exercise of narrating one’s own life, as well a concern with the relationships between school, history teaching and society, in addition to reflections on what they teach an how they teach.
Subject: Educação - História
Professores - Formação
Professores de história
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20396/rho.v24i00.8675829
URI: http://hdl.handle.net/1843/83308
Issue Date: 2024
metadata.dc.url.externa: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8675829
metadata.dc.relation.ispartof: Revista HISTEDBR On-line
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.