Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/83501
Type: | Tese |
Title: | Livro ilustrado negrocentrado: reflexões a partir dos acervos infantojuvenis dos Quilombos Editoriais |
Other Titles: | Black-centered illustrated book: reflections based on the children's and youth collections of Quilombos Editoriais |
Authors: | Josias Marinho de Jesus Gomes |
First Advisor: | Rodrigo Ednilson de Jesus |
First Co-advisor: | Maria Anória de Jesus Oliveira |
First Referee: | Nilma Lino Gomes |
Second Referee: | Telma Borges da Silva |
Third Referee: | Márcia Tavares Alves |
metadata.dc.contributor.referee4: | Débora Cristina de Araújo |
Abstract: | O presente trabalho tem como objetivo principal estudar parte do acervo dos Quilombos Editoriais (Fabiane Cristine Rodrigues e Luiz Henrique Silva de Oliveira, 2020), compreendidos como casas editoriais brasileiras que elaboram, publicam e publicizam uma literatura centrada na negritude no formato de livros. Transcendendo as fronteiras geopolíticas, num movimento contra a estrutura colonial (Aimé Cesaire in AVILÉS, 2016), os Quilombos Editoriais se consolidam como redes de sociabilidade que atuam na produção de subsídios epistemológicos para o entendimento da negritude em solo brasileiro. No âmbito desta pesquisa, nossa atenção se centrará nos livros ilustrados (Suzy LEE, 2012; MORAES, 2019; SALLISBURY e STYLES, 2013) catalogados como Literatura Afro-Brasileira ou Negro-Brasileira e entendidos como parte da literatura infantojuvenil e infantil do país (Débora Cristina de ARAUJO, 2018; Maria Anória de Jesus OLIVEIRA, 2018; Sonia ROSA, 2022). Ao articular conceitos como Literatura Negro-Brasileira (CUTI, 2010), Arte Afro- brasileira (CONDURU, 2007; MUNANGA, 2000; LODY, 2005 e outros), Corporeidade (Azoilda Loretto da Trindade, 2006) e Performatividade (BHABHA, 1998) com as discussões sobre autoria do livro ilustrado (LEE, 2012; MORAES, 2019; SALLISBURY e STYLES, 2013), procuramos responder à pergunta: atualmente, é possível identificar livros ilustrados negrocentrados que, além da temática e do contexto negro, tenham como autores (ou co-autores) ilustradores negros? Para identificar as autorias, do texto escrito e das ilustrações, colocamos em prática um exercício de heteroidentificação (JESUS, 2021) como estratégia para identificar as características fenotípicas dos autores e autoras. Em resumo, as análises realizadas evidenciam certo descompasso entre o aumento considerável de escritores negros nos livros ilustrados ao longo das últimas décadas e a inexpressiva presença de ilustradores negros nas referidas obras. |
Abstract: | The main objective of this work is to study part of the collection of Quilombos Editoriais (Fabiane Cristine Rodrigues and Luiz Henrique Silva de Oliveira, 2020), understood as Brazilian publishing houses that produce, publish and publicize literature centered on blackness in the form of books. Transcending geopolitical borders, in a movement against the colonial structure (Aimé Cesaire in AVILÉS, 2016), Quilombos Editoriais are consolidated as networks of sociability that act in the production of epistemological subsidies for the understanding of blackness in Brazilian soil. Within the scope of this research, our attention will focus on illustrated books (Suzy LEE, 2012; MORAES, 2019; SALLISBURY and STYLES, 2013) catalogued as Afro-Brazilian or Black-Brazilian Literature and understood as part of the country's children's and young adult literature (Débora Cristina de ARAUJO, 2018; Maria Anória de Jesus OLIVEIRA, 2018; Sonia ROSA, 2022). By articulating concepts such as Black-Brazilian Literature (CUTI, 2010), Afro-Brazilian Art (CONDURU, 2007; MUNANGA, 2000; LODY, 2005 and others), Corporeality (Azoilda Loretto da Trindade, 2006) and Performativity (BHABHA, 1998) with discussions on the authorship of illustrated books (LEE, 2012; MORAES, 2019; SALLISBURY and STYLES, 2013), we seek to answer the question: is it currently possible to identify black-centered illustrated books that, in addition to the black theme and context, have black illustrators as authors (or co-authors)? To identify the authorship of the written text and the illustrations, we put into practice an exercise of heteroidentification (JESUS, 2021) as a strategy to identify the phenotypic characteristics of the authors. In short, the analyses carried out show a certain discrepancy between the considerable increase in black writers in illustrated books over the last few decades and the insignificant presence of black illustrators in these works. |
Subject: | Educação Literatura infanto-juvenil Escritores negros Ilustradores negros Livros - Ilustração Educação - Relações étnicas |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Social |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/83501 |
Issue Date: | 18-Dec-2024 |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
A_2jun_Tese_JOSIAS REVISADO-mesclado-compactado.pdf | 9.38 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License