Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-7YEN2D
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fausto Borem de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Rafael dos Santospt_BR
dc.contributor.referee2Margarida Maria Borghoffpt_BR
dc.creatorBernardo Vescovi Fabrispt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T22:52:29Z-
dc.date.available2019-08-10T22:52:29Z-
dc.date.issued2005-04-28pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-7YEN2D-
dc.description.abstractStudy about the recognition of musical elements derived from jazz and choro in the music Catita of Sebastião de Barros, known as K-Ximbinho (1917-1980), and performed by the tenor saxophonist José Araújo, known as Zé Bodega (1923-2003), recorded in the album Saudades de Um Clarinete. The analysis of the leadsheet of the music and its recording were related to historical and theoretician references about the performance of choro (ALMEIDA, 1999; SANTOS, 2001) and jazz (GRIDLEY, 1987; HENRY, 1981). The mutual influence between the identified musical elements didnt prevent the work to be recognized as a choro, but indicates a very common musical practice in the field of instrumental Brazilian music, perceived in its composition and performance, witch is the mixing between distinct ways to produce popular music without necessarily creating a new musical gender. This work also presents a transcription of Zé Bodegas solo on Catita, and the leadsheet of Catita that had its harmony reviewed.pt_BR
dc.description.resumoEstudo sobre o reconhecimento de elementos musicais oriundos do jazz e do choro na obra Catita de Sebastião de Barros, o K-Ximbinho (1917-1980) e na sua interpretação pelo saxofonista José Araújo, o Zé Bodega (1923-2003), gravada no disco Saudades de Um Clarinete. A análise da partitura e da gravação é fundamentada por referenciais históricos e teóricos das práticas de performance do choro (ALMEIDA, 1999; SANTOS, 2001) e do jazz (GRIDLEY, 1987; HENRY, 1981). A influência mútua entre os elementos musicais identificados não impede que a obra seja reconhecida como choro, mas aponta para um fazer musical muito comum na música instrumental brasileira, observável tanto no nível da composição quanto da interpretação, que é o hibridismo de práticas populares sem que necessariamente um novo gênero musical seja criado. Este trabalho apresenta também a transcrição do solo de Zé Bodega em Catita e a partitura do choro Catita, a qual foi submetida a uma revisão harmônica.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectChoro Jazz Saxofone Performance K-Ximbinho Zé Bodegapt_BR
dc.subject.otherJazz (Música)pt_BR
dc.subject.otherChoro (Musica)pt_BR
dc.subject.otherChoro História e crítica Belo Horizontept_BR
dc.titleCatita de K-Ximbinho na interpretação do saxofonista Zé Bodega: aspectos híbridos entre o choro e o jazzpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
catita_de_k_ximbinho_e_z__bodega.pdf459.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.