Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-7YMFQS
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fausto Borem de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Sonia Marta Rodrigues Raymundopt_BR
dc.contributor.referee2Margarida Maria Borghoffpt_BR
dc.creatorFernando Cesar dos Santospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T11:57:40Z-
dc.date.available2019-08-10T11:57:40Z-
dc.date.issued2005-06-02pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-7YMFQS-
dc.description.abstractAnalytical and interpretative study on the First Movement of the Concerto Dos Pampas South by Rufo Herrera, an argentinean composer rooted in Brazil. Writen for three soloist instruments - bandoneon, guitar and one of the members of the orchestral strings family (double bass, cello, viola or violin, in this order) accompanied by a string orchestra, this concert illustrates the four phases of the tango history in each one of its four movements. Departing from data combining elements of musicological, analytical and performance nature, this study aims at presenting compositional and interpretative aspects of the double bass soloistic language in this still unpublished work. Besides approaching the composer-interpreter collaboration as an effective tool in the development of the idiomatic musical language and as an encouragement to the creation of new double bass works, this study also presents the composer's biography, whose musical path is still less known to most Brazilian musicologists. It also includes interviews with the composer Rufo Herrera, the electronic editions of the Concerto Dos Pampas Sul´s First Movement score and the double bass solo part, and a copy of the autographed manuscript.pt_BR
dc.description.resumoEstudo analítico-interpretativo sobre o Primeiro Movimento do Concerto Dos Pampas Sul do compositor argentino, radicado no Brasil, Rufo Herrera. Escrito para três instrumentos solistas - bandoneon, violão e mais um dos membros da família das cordas orquestrais (contrabaixo, viola, violoncelo e violino), acompanhados por uma orquestra de cordas, este concerto ilustra, em cada um dos seus quatro movimentos, quatro fases da história do tango. A partir de elementos musicológicos, analíticos e de performance, essa pesquisa visa prover um estudo de aspectos composicionais e interpretativos da linguagem contrabaixística nesta obra ainda inédita. Além de abordar a colaboração compositor-intérprete como uma ferramenta eficaz no desenvolvimento da linguagem composicional e como estímulo à criação de novas obras, este estudo examina também aspectos históricos de um compositor cuja trajetória musical ainda é pouco conhecida na musicologia brasileira. Inclui, como anexos, uma entrevista semi-estruturada com o compositor Rufo Herrera, as edições eletrônicas da grade do Primeiro Movimento do Concerto Dos Pampas Sul e da parte do contrabaixo solista e uma cópia do manuscrito autógrafo.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectConcerto Dos Pampas Sulpt_BR
dc.subjectRufo Herrerapt_BR
dc.subjectmúsica brasileirapt_BR
dc.subjectcontrabaixopt_BR
dc.subjecttangopt_BR
dc.subjectcolaboração compositor-intérpretept_BR
dc.subjectanálise musicalpt_BR
dc.subject.otherHerrera, Rufo,  1935-pt_BR
dc.subject.otherTangos pt_BR
dc.subject.otherMúsica para bandoneón pt_BR
dc.subject.otherMusica Análise, apreciação Manuscritos  pt_BR
dc.titleO Concerto dos Pampas Sul de Ruto Herrera: aspectos históricos, elementos composicionais e analítico-interpretativos no contrabaixo solista.pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fernando_capa.pdf15.74 kBAdobe PDFView/Open
fernando_resumo_sumario.pdf22.84 kBAdobe PDFView/Open
artigo_final.pdf797.93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.