Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-7ZPH5G
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fausto Borem de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Sonia Marta Rodrigues Raymundopt_BR
dc.contributor.referee2Mauricio Alves Loureiropt_BR
dc.creatorRicardo Pereira Rodriguespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T21:42:40Z-
dc.date.available2019-08-10T21:42:40Z-
dc.date.issued2003-12-16pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-7ZPH5G-
dc.description.abstractAbstract: Analysis and edition of Canção e Dansa by RadamésGnattali, an important landmark of the Brazilian repertory for the doublebass, through the study of the autographed manuscripts of 1934 and 1982 and also the score published by the now extinct Brazilian cultural agency FUNARTE. It icludes historical aspects of the composer and his relationship with doublebassists, the work in question and the double bass literature in general. In spite of the formal simplicity of the works, Canção e Dansa presents some sophisticated procedures, derived from Brazilan popular music and jazz, which can be observed in harmony, motives and rhythm. The analysis helped the suggestion of bowings and fingerings included in the edition. It also includes a non commercial recording with the work and interviews with Brazilian double bassists Sandrino Santoro e Renato Sbragia.pt_BR
dc.description.resumoAnálise e edição de um importante marco na literatura da música brasileira para o contrabaixo, Canção e Dansa de Radamés Gnattali, com base nos manuscritos autógrafos de 1934 e 1982 e na partitura publicada pela FUNARTE em 1985. Inclui aspectos históricos sobre o compositor e sua relação com contrabaixistas, a obra estudada e o contexto da literatura de repertório do contrabaixo em geral. Não obstante sua simplicidade formal ao nível das macro-estruturas, Canção e Dansa apresenta recursos composicionais sofisticados, derivados da música popular brasileira e do jazz, em procedimentos harmônicos, motívicos e rítmicos, observáveis na parte do piano e do contrabaixo. A análise formal e estilística da obra consubstanciou as sugestões de arcadas e dedilhados incluídas na edição. Inclui um CD com uma gravação não comercial de Canção e Dansa e entrevistas com os contrabaixistas Sandrino Santoro e Renato Sbragia.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRadamés Gnattalipt_BR
dc.subjectediçãopt_BR
dc.subjectcontrabaixopt_BR
dc.subjectmúsicapt_BR
dc.subjectbrasileirapt_BR
dc.subjectanálise musicalpt_BR
dc.subject.otherMusica para contrabaixopt_BR
dc.subject.otherCompositores Brasileirospt_BR
dc.titleCanção e Dansa para contrabaixo e piano de Radamés Gnattali: aspectos históricos, estudo analítico e ediçãopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
abstract.pdf1.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.