Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-7ZPNMM
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Cecilia Cavalieri Francapt_BR
dc.contributor.referee1Maria Izabel Montandonpt_BR
dc.contributor.referee2Margarida Maria Borghoffpt_BR
dc.creatorIngrid Hollerbachpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T17:33:19Z-
dc.date.available2019-08-13T17:33:19Z-
dc.date.issued2003-11-28pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-7ZPNMM-
dc.description.abstractThis work investigates piano teachers objectives, strategies, contents and repertoire for young beginners piano students, taking into account that teaching piano is established on general music education, not only on specialist approach. From this point of view, the Model C(L)A(S)P by SWANWICK (1979) was the framework used to analyze the data collected, once it is an integrated approach of the central modes of music making. The results of the investigation point that teachers have been working hardly the modes Composition C and Performance P as well as the activity Skill Acquisition (S). The mode Audition A and the activity Literature Studies (L) nevertheless have been less explored at classes. The piano methods have been used in classes but up to some limits. And the selected repertoire, considering the technical skills accomplished by the learner, usually allows freedom for introducting variations where we can see intersection between Composition and Performance.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho levanta objetivos, estratégias, conteúdos e escolha de repertório para crianças que se iniciam ao piano, considerando o ensino do piano para uma formação musical abrangente, não apenas do instrumentista. A partir deste ponto de vista, o aparato teórico usado para análise dos dados coletados foi o Modelo C(L)A(S)P de SWANWICK (1979), que defende a abordagem integrada das modalidades do fazer musical. Os resultados da investigação mostram que os professores têm enfatizado as modalidades Composição C e Performance P bem como a atividade Habilidades Técnicas (S). No entanto, a modalidade Apreciação A e a atividade Estudos de Literatura (L) são pouco exploradas na aula. Os métodos de piano têm sido utilizados para a iniciação ao piano com certa parcimônia e o repertório escolhido, considerando-se o nível técnico do aluno, normalmente permite maior liberdade para modificação e transformação onde se percebe interseção entre Composição e Performance.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.subject.otherPiano Instrução e ensinopt_BR
dc.subject.otherEducação musical criançapt_BR
dc.subject.otherSwanwick, Keithpt_BR
dc.titleEnsino elementar de piano: princípios didáticos, objetivos e escolha de repertório na perspectiva do professor de pianopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ensinoelementardepianoingridhollerbach.pdf316.07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.