Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-7ZQGR4
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Lucas Jose Bretas dos Santospt_BR
dc.contributor.referee1Mauricio Veloso Queiroz Pintopt_BR
dc.contributor.referee2Sandra Loureiro de Freitas Reispt_BR
dc.creatorMarcelo Novaes Machadopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T03:04:35Z-
dc.date.available2019-08-11T03:04:35Z-
dc.date.issued2004-11-03pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-7ZQGR4-
dc.description.abstractThe Doze Valsas de Esquina (The Twelve Street Corner Waltzes) byFrancisco Mignone are impregnated by the romantic atmosphere of the serenades and the chorinho1 and their most used instruments, the flute and the guitar. The composer was inspired by memories of his youth when he used to write and play popular music in movie theaters, balls and serenades by the street corners of São Paulo city. He has brought to classical music, an improvisation style and traces of popular music and of a nationalized waltz, then serving to the purposes of the strong Brazilian National Modernism of that time. This study intends to identify some of these improvisational elements and traces of popular music in these waltzes, as well as to emphasize the importance of an acknowledgement and previous and intense performer`s contact with this kind of music for the performance.pt_BR
dc.description.resumoAs Doze Valsas de Esquina de Francisco Mignone estão impregnadaspela atmosfera romântica e seresteira dos chorinhos e serenatas e seus instrumentos mais característicos, a flauta e o violão. O compositor se inspirou nas lembranças de sua juventude, quando compunha e tocava música de gêneros populares em cinemas e bailes e fazia serenatas pelas esquinas de São Paulo. Esses elementos improvisativos e traços da música popular e da valsa nacionalizada foram trazidos para a música erudita, servindo ao forte movimento nacionalista do Modernismo Brasileiro, da época. Esse trabalho pretende identificar algumas dessas características de improvisação e traços da música popular presentes nas valsas, e mostrar a importância do seu reconhecimento e de um contato prévio do intérprete com esse gênero de música, para a interpretação.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.subject.otherMúsicapt_BR
dc.subject.otherValsaspt_BR
dc.titleAs Doze Valsas de Esquina de Francisco Mignone: um estudo técnico-interpretativo a partir de suas características decorrentes da música popularpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_final_2010.pdf978.24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.