Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8PAGKN
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Heloisa Faria Braga Feichaspt_BR
dc.contributor.referee1Marcos Vinício Cunha Nogueirapt_BR
dc.contributor.referee2Walenia Marilia Silvapt_BR
dc.creatorMarilena Consuelo Horta de Melo Popoffpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T19:19:19Z-
dc.date.available2019-08-12T19:19:19Z-
dc.date.issued2011-09-26pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-8PAGKN-
dc.description.abstractThis dissertation addresses the implementation of the TIM Music Project in the Schools. There are two public schools concerned, the State Public School Father John Botelho and Francisco Bicalho, both in the district of Barreiro, in Belo Horizonte, MG. The development of this dissertation is based in the social impact caused by this project with the formation of its Brazilian Orchestra of Minas Gerais.The social impact caused by this project through the formation of its Brazilian Orchestra of Minas Gerais is the base of the development of this dissertation. The theoretical of the 'Culture of Peace UNESCO' guided the project as a guideline for all decision-making within the context of educational and musical activity, from the simplest to the most complex. The four pillars of contemporary education the Delors Report "learn to be", "learning to do," "learn to live together" and "learning to know" are the axes of this work. The qualitative research approach enabled the production of descriptive data and the option to use the semi-structured interviews as the main instrument for data collection, always with the interest of thinking about music as important discipline in the school curriculum for children and adolescents.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação aborda a implementação do Projeto TIM Música nas Escolas, em duas escolas públicas do Barreiro Escola Estadual Padre João Botelho e Francisco Bicalho , em Belo Horizonte MG, e o impacto que causou, com a formação da Orquestra Brasileira de Minas Gerais, para o desenvolvimento deste projeto. Os pressupostos teóricos da Cultura de Paz da UNESCO norteou o projeto e serviu de orientação de toda tomada de decisão, dentro do contexto da atividade pedagógico-musical, da mais simples à mais complexa. Os quatro pilares da educação contemporânea do Relatório Delors aprender a ser, aprender a fazer, aprender a viver juntos e aprender a conhecer constituem os eixos e caminhos deste trabalho. A abordagem da pesquisa qualitativa permitiu a produção de dados descritivos e a opção por utilizar a entrevista semiestruturada como principal instrumento de coleta de dados, sempre com o interesse de pensar a Música como disciplina importante no curriculum escolar de crianças e adolescentes.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjecteducação musicalpt_BR
dc.subjectProjeto socialpt_BR
dc.subjectimpactopt_BR
dc.subject.otherProjeto TIM Música nas Escolaspt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherEducação musicalpt_BR
dc.titleOrquestra Brasileira de Minas Gerais: Projeto TIM Música nas escolaspt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
orquesta_brasileira_de_minas_gerais.pdf3.51 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.