Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8PPNFM
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Mauricio Freire Garciapt_BR
dc.contributor.referee1Maurilio Nunes Vieirapt_BR
dc.contributor.referee2Hani Camille Yehiapt_BR
dc.contributor.referee3Luciana Monteiro de Castro Silva Dutrapt_BR
dc.creatorPriscila Oliveira Fariapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T12:52:54Z-
dc.date.available2019-08-13T12:52:54Z-
dc.date.issued2011-08-29pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-8PPNFM-
dc.description.abstractThis paper presents a description of possible patterns of vibrato applied to the characters sad and happy. Using spectral analysis and an algorithm of spectral analysis of tremor and vibrato of the human voice developed in the Graduate Program in Electrical Engineering and Physical of UFMG, it aims the recognition of spectral analysis as a tool that enables differentiation of emotional characters involved in the performance of opera singers. Themethodology included the recording of 10 opera singers, performing two cadenzas, one of sad character and the other of happy character. Each cadenza was performed on the vowel [a] with an interjection, featuring an attack on the note (F4) with a duration of 4 seconds, after which the singer went down and closed it. The data were analyzed with the GRAM 5.7 software and algorithm analysis of tremor and vibrato, considering the variables: rate, extent, regularity and waveform in order to verify the general trends in each studied character. The conclusion was that the vibrato for the characters happy and sad present values of rate and extent acceptable according to the literature. The value of the rate for the character happy was not the greater than that for the character sad as expected. The regularity was prevalent in most singers studied. As for the waveform, the sinusoidal aspect predominated in both characters studied and three of the studied singers presented irregularities in the implementation of vibrato for the character sad. Concerning the attack and the termination of vibrato for the character happy, 60% (6) of the singers had a curve of the vibrato with an attack and a termination with an ascending form in performance, whereas, for the character sad, the curve begins and ends with a descending form for 40% (4) of the participants of the study. The general trends that distinguish one character from the other in this study is that the vibrato attack occurs for the character happy with an ascending form and descending form for the character sad.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho descreveu possíveis padrões de vibrato atribuíveis aos caráteres triste e alegre, utilizando a análise espectral e o algoritmo de análise do espectro do tremor e vibrato na voz humana desenvolvido no Programa de Pós-Graduação em Engenharia Elétrica e Física da UFMG, vislumbrando o reconhecimento da análise espectral como ferramenta que possibilite a diferenciação dos caráteres emotivos envolvidos na performance do cantor lírico. O método utilizado foi gravação da voz cantada de 10 cantoras líricas, executando duas cadências: uma de caráter triste e outra de caráter alegre. Cada cadência foi executada sobre a vogal [a] numa interjeição, apresentando um ataque na nota (Fá 4) com duração de 4 segundos, após a qual a cantora executou um movimento descendente e finalizou. Os dados foram analisados no software GRAM 5.7 e no algoritmo de análise do tremor e vibrato, contemplando as variáveis: taxa; profundidade; regularidade e forma de onda, a fim de verificar as tendências gerais em cada caráter estudado. Concluiu-se que o vibrato de caráter alegre e triste apresentam valores de taxa e profundidade aceitáveis conforme a literatura cujo valor da taxa no caráter alegre não foi maior em relação ao caráter triste conforme era esperado. A regularidade foi prevalente na maioria das cantoras estudadas. Quanto à forma de onda, o aspecto senoidal predominou em ambos os caráteres estudados e três das cantoras estudadas, apresentaram irregularidades na execução do vibrato de caráter triste. Em relação ao ataque e à terminação do vibrato de caráter alegre, encontramos que 60% (6) das cantoras tiveram a curva do vibrato com ataque e terminação de forma ascendente em sua performance e no caráter triste a curva se inicia e termina de forma descendente em 40% (4) das participantes do estudo. A tendência geral que diferencia um caráter do outro consiste no fato de o ataque do vibrato no caráter alegre ocorrer de forma ascendente e no caráter triste de forma descendente.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectVibrato vocal e expressividadept_BR
dc.subjectExpressividade no cantopt_BR
dc.subjectVibrato do cantor líricopt_BR
dc.subjectAnálise acústica do vibrato vocalpt_BR
dc.subjectAnálise espectral aplicada ao cantopt_BR
dc.subject.otherAnálise espectralpt_BR
dc.subject.otherCantopt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherVibrato (Musica)pt_BR
dc.titleAnálise das variações do vibrato de cantoras líricas em duas cadências musicais de caráter alegre e tristept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vers_o_final_cd_room_para_biblioteca.pdf6.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.