Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8YCNMW
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Monica Pedrosa de Paduapt_BR
dc.contributor.referee1Sergio Antônio Canedopt_BR
dc.contributor.referee2Luciana Monteiro de Castro Silva Dutrapt_BR
dc.contributor.referee3Oiliam Jose Lannapt_BR
dc.creatorLigia Ishitani Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T13:53:27Z-
dc.date.available2019-08-09T13:53:27Z-
dc.date.issued2012-08-17pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-8YCNMW-
dc.description.abstractThis dissertation presents a study of the vocal music by composer Arthur Bosmans, born in Belgium in 1908. Bosmans was naturalized Brazilian and lived in Belo Horizonte, exercising, especially in this city, an outstanding performance as a conductor, composer and teacher. Despite the recent studies on Arthur Bosmans, there is a lack of a bibliography that specifically discusses his works for singers. Thus, I elaborate a catalog of his songs, available at the end of this dissertation. Among the songs, three were chosen to be analyzed, concerning interpretation. They are Sérénade and Lebens-Leitmotiv (1934-35), and also Meu Nordeste (1979), written in chronologically opposite moments in the composer's life. An analysis of the songs seeking relations between the poem and the music was accomplished. Preceding them, a chapter was devoted to a reflection about interpretation, involving not only its concept, but also the reasons why it differs from one person to another.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação apresenta um estudo sobre a obra para canto de Arthur Bosmans, compositor nascido na Bélgica, em 1908. Bosmans naturalizou-se brasileiro e viveu em Belo Horizonte, exercendo, especialmente na capital mineira, notável atuação como regente, compositor e professor. Apesar da existência de estudos recentes sobre Arthur Bosmans, é inexistente uma bibliografia que aborde especificamente o seu repertório para canto. Diante dessa lacuna, elaborei um Catálogo de Canções, disponível ao fim desta dissertação. Dentre as canções, escolhi três a fim de analisá-las interpretativamente. As eleitas foram Sérénade e Lebens-Leitmotiv (1934-35), e também Meu Nordeste (1979), escritas em momentos cronologicamente opostos na vida do compositor. Foi realizada uma análise das canções buscando as relações entre o poema e a música. Precedendo as análises, foi dedicado um capítulo à reflexão sobre o tema interpretação, envolvendo, além de seu conceito, as razões pelas quais se diferencia de um indivíduo para outro.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCanção de Câmarapt_BR
dc.subjectInterpretaçãopt_BR
dc.subjectCantopt_BR
dc.subjectArthur Bosmanspt_BR
dc.subjectPerformance Musicalpt_BR
dc.subject.otherBosmans, Arthur, 1908-1991pt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.titleUm olhar interpretativo para as canções de Arthur Bosmanspt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ligia_ishitani___um_olhar_interpretativo_sobre_as_can__es_de_arthur__bosmans.pdf2.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.