Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8YCNMW
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Monica Pedrosa de Padua | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Sergio Antônio Canedo | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Luciana Monteiro de Castro Silva Dutra | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Oiliam Jose Lanna | pt_BR |
dc.creator | Ligia Ishitani Silva | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-09T13:53:27Z | - |
dc.date.available | 2019-08-09T13:53:27Z | - |
dc.date.issued | 2012-08-17 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8YCNMW | - |
dc.description.abstract | This dissertation presents a study of the vocal music by composer Arthur Bosmans, born in Belgium in 1908. Bosmans was naturalized Brazilian and lived in Belo Horizonte, exercising, especially in this city, an outstanding performance as a conductor, composer and teacher. Despite the recent studies on Arthur Bosmans, there is a lack of a bibliography that specifically discusses his works for singers. Thus, I elaborate a catalog of his songs, available at the end of this dissertation. Among the songs, three were chosen to be analyzed, concerning interpretation. They are Sérénade and Lebens-Leitmotiv (1934-35), and also Meu Nordeste (1979), written in chronologically opposite moments in the composer's life. An analysis of the songs seeking relations between the poem and the music was accomplished. Preceding them, a chapter was devoted to a reflection about interpretation, involving not only its concept, but also the reasons why it differs from one person to another. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta dissertação apresenta um estudo sobre a obra para canto de Arthur Bosmans, compositor nascido na Bélgica, em 1908. Bosmans naturalizou-se brasileiro e viveu em Belo Horizonte, exercendo, especialmente na capital mineira, notável atuação como regente, compositor e professor. Apesar da existência de estudos recentes sobre Arthur Bosmans, é inexistente uma bibliografia que aborde especificamente o seu repertório para canto. Diante dessa lacuna, elaborei um Catálogo de Canções, disponível ao fim desta dissertação. Dentre as canções, escolhi três a fim de analisá-las interpretativamente. As eleitas foram Sérénade e Lebens-Leitmotiv (1934-35), e também Meu Nordeste (1979), escritas em momentos cronologicamente opostos na vida do compositor. Foi realizada uma análise das canções buscando as relações entre o poema e a música. Precedendo as análises, foi dedicado um capítulo à reflexão sobre o tema interpretação, envolvendo, além de seu conceito, as razões pelas quais se diferencia de um indivíduo para outro. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Canção de Câmara | pt_BR |
dc.subject | Interpretação | pt_BR |
dc.subject | Canto | pt_BR |
dc.subject | Arthur Bosmans | pt_BR |
dc.subject | Performance Musical | pt_BR |
dc.subject.other | Bosmans, Arthur, 1908-1991 | pt_BR |
dc.subject.other | Musica | pt_BR |
dc.title | Um olhar interpretativo para as canções de Arthur Bosmans | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ligia_ishitani___um_olhar_interpretativo_sobre_as_can__es_de_arthur__bosmans.pdf | 2.17 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.