Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8ZJJ26
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dc.contributor.advisor1Ana Claudia de Assispt_BR
dc.contributor.referee1Maria Bernardete Castelan Póvoaspt_BR
dc.contributor.referee2Patricia Furst Santiagopt_BR
dc.creatorIzabela da Cunha Pavan Alvimpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T15:40:11Z-
dc.date.available2019-08-11T15:40:11Z-
dc.date.issued2012-09-06pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-8ZJJ26-
dc.description.abstractThe collection of sixteen pieces for piano titled Etudes and Polkas [H.308], by Czech composer Bohuslav Martinù (1890-1959) were composed in 1945, in the United States, shortly after the end of World War II. This work belongs to the mature phase of Martinù, and its writing summarizes his language and compositional techniques. This dissertation researches the idiomatic piano writing in these pieces and its relationship to performance practice. In the first chapter we depart from the biography of the composer in order to understand his relationship with the piano and the main elements of his musical language. In the second chapter, after a discussion about the terms idiomatic musical writing and étude, we research the relationship between the composer and the interpreters of his work. This dissertation ends with the analysis of seven selected pieces from this collection.pt_BR
dc.description.resumoOs Estudos e Polcas [H.308], álbum de dezesseis peças para piano solo, foram compostos em 1945 pelo compositor tcheco Bohuslav Martinù (1890-1959). Concluída nos Estados Unidos, logo após o final da Segunda Guerra Mundial, esta obra faz parte da fase de grande maturidade do compositor e sintetiza, em sua escrita, as principais técnicas composicionais desenvolvidas por Martinù. Esta dissertação investiga o idiomatismo pianístico nos Estudos e Polcas bem como sua relação com a performance. Para isso, no primeiro capítulo, partimos da biografia do compositor visando compreender sua relação com o piano e os principais elementos de sua linguagem musical. No segundo capítulo, após uma discussão a respeito do termo idiomatismo musical, apresentamos alguns princípios norteadores para a interpretação de sete peças selecionadas do álbum.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEstudos e Polcaspt_BR
dc.subjectIdiomatismo Pianísticopt_BR
dc.subjectBohuslav Martinùpt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.titleEntre estudos e polcas: a propósito do idiomatismo pianístico de Bohuslav Martinu (1890-1959)pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
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