Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-93SP5J
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Flavio Terrigno Barbeitaspt_BR
dc.contributor.referee1Maria Elizabeth da Silva Lucaspt_BR
dc.contributor.referee2Ana Claudia de Assispt_BR
dc.creatorKenia Simone Wernerpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T02:27:31Z-
dc.date.available2019-08-13T02:27:31Z-
dc.date.issued2012-09-14pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-93SP5J-
dc.description.abstractThe purpose of this work is to present the biography of musician Roberto Eggers (1899-1984) by analysing his insertion in the musical scene of the town of Porto Alegre. The analysis of the network of meanings created by Eggers through his professional activities was conducted using the concepts of « field » and « habitus » developed by Bourdieu in the 1970s, following the operations suggested by Loïc Wacquant (2005). The main source of documents used in this study was the collection gathered by Eggers throughout his professional life in Porto Alegre, which is located in the Historical Museum Visconde de São Leopoldo, in the town of São Leopoldo, Rio Grande do Sul. Because Eggers was professionally engaged in several spaces concomitantly, this study is divided in four chapters according to his different activities and functions, without following the chronological order. We expose and analyse his work in cinemas and cabarets, in lyrical concerts and in the towns radios as a player, conductor and composer. Two further chapters are dedicated to the two operas of his authorship, Farrapos and Missões.pt_BR
dc.description.resumoEssa dissertação tem como objetivo apresentar a biografia do músico Roberto Eggers (1899-1984) através da análise de sua inserção no panorama musical porto-alegrense. A análise da rede de significações tecida por Eggers em função de suas atividades profissionais foi feita a partir dos conceitos de campo e habitus desenvolvido por Bourdieu nos anos 1970, de acordo com as operações sugeridas por Loïc Wacquant (2005). Como principal fonte para esse estudo foi utilizado o acervo de documentos localizado no Museu Histórico Visconde de São Leopoldo, na cidade de São Leopoldo, RS, acumulados por Eggers ao longo de sua trajetória como músico em Porto Alegre. Por Eggers ter atuado concomitantemente em diferentes espaços, a dissertação está divida em quatro capítulos de acordo com as atividades e funções do músico, sem seguir uma ordem cronológica. São explicitadas e analisadas sua atuação nos cinemas e cabarés, em apresentações líricas e em rádios porto-alegrenses como instrumentista, regente e compositor. Além disso, dois capítulos são dedicados as duas óperas de sua autoria, Farrapos e Missões.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectópera em Porto Alegrept_BR
dc.subjectRoberto Eggerspt_BR
dc.subjectmúsica e culturapt_BR
dc.subjectacervos musicaispt_BR
dc.subjecthistória social da música no RSpt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.titleEntre cabarés, noites líricas e rádios porto-alegrenses: a trajetória do músico Roberto Eggers (1889-1984)pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_kenia.pdf9.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.