Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/AAGS-9RUGER
Type: | Dissertação de Mestrado |
Title: | Conceitos e ferramentas para uma criação musical hipermidiática: o caso 5 elementos |
Authors: | Leandro Pereira de Souza |
First Advisor: | Sergio Freire Garcia |
First Referee: | Fernando Henrique de Oliveira Iazzetta |
Second Referee: | Felipe de Oliveira Amorim |
Abstract: | O presente trabalho versa sobre as relações entre as tecnologias digitais e a criação musical. Para tanto são discutidos alguns conceitos e ideias fundamentais tais como cibercultura, micro-integração digital, percepção digital e hipermídia/ hipertexto. Com base nessas conceitos e ideias é proposto uma ferramenta conceitual que explora as características de uma hipermídia/hipertexto no processo de criação musical. São analisadas algumas obras em que foi possível observar características hipertextuais. É também apresentada uma peça própria, denominada 5 elementos, desenvolvida a partir da ferramenta conceitual proposta. |
Abstract: | This paper focuses on the relationships between digital technologies and musical creation, discussing some key concepts and ideas such as cyberculture,digital micro-integration, digital perception and hypermedia / hypertext. Based on these concepts and ideas, a conceptual tool is proposed, which explores the characteristics of a hypermedia / hypertext in the music creation process. We analyse compositional elements of works on which it was possible to observe hypertext features. a piece developed from the proposed conceptual tool, called 5 elementos, is also presented and discussed. |
Subject: | Musica |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/AAGS-9RUGER |
Issue Date: | 1-Sep-2014 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o_ultima_vers_o_final__08_12.pdf | 3.07 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.