Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-A3FHU6
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fausto Borem de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Maicon Rodrigues Albuquerquept_BR
dc.contributor.referee2Valdir Claudinopt_BR
dc.contributor.referee3Guilherme Menezes Lagept_BR
dc.creatorLeonardo Lopespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T09:35:38Z-
dc.date.available2019-08-11T09:35:38Z-
dc.date.issued2015-06-25pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-A3FHU6-
dc.description.abstractAchieving a high degree of proficiency in the performance of a musical instrument requires learning motor skills that aims at, through practice, permanent improvement. This process can be less efficient due to the lack of scientific basis observed in traditional teaching methods. Outside the realm of tradition, the interdisciplinary dialogue between the Kinesiology and Music Performance may have great potential to address different issues not yet properly investigated in the literature of the double bass. Thus, joint actions and muscle groups of the left and right upper limbs of the double bassist are evaluated for amplitude, speed and direction of movements, as well as the sequential steps taking place in their realization. The descriptions and analyzes were carried out departing from observation of audiovisual recordings of the performance of an advanced double bass player (with over 10 years of practice), executing previously selected movement patterns. Thus, the knowledge and application of kinesiology principles in double bass performance may help students and professionals learn body movements more efficiently, improving the musical and technical learning process.pt_BR
dc.description.resumoAtingir um alto grau de proficiência na performance de um instrumento musical exige o aprendizado de habilidades motoras que busca, através da prática, a melhora permanente do desempenho. A eficiência desse processo pode ser comprometida pela falta de fundamentação científica observada em tradicionais métodos de ensino. Fora das amarras da tradição, o diálogo interdisciplinar entre a Cinesiologia e a Performance Musical pode apresentar um grande potencial para tratar diferentes questões ainda não devidamente investigadas na literatura desse instrumento. Dessa forma, as ações articulares e grupos musculares dos conjuntos esquerdo e direito dos membros superiores do contrabaixista são avaliadas quanto à amplitude, velocidade e direção dos movimentos, assim como as etapas sequenciais de sua realização. As descrições e as análises foram realizadas a partir da observação de um registro audiovisual da performance de um contrabaixista de nível avançado (com mais de 10 anos de prática), executando padrões de movimentos previamente selecionados. Dessa forma, espera-se que o conhecimento e a aplicação de princípios cinesiológicos na performance do contrabaixo possam contribuir para que o indivíduo aprenda com maior eficiência os movimentos corporais, potencializando o processo de aprendizagem técnico-musical.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectanálise de movimentos na músicapt_BR
dc.subjectCinesiologia da performance musicapt_BR
dc.subjectcontrabaixopt_BR
dc.subject.otherCinesiologia  pt_BR
dc.subject.otherPerformance musicalpt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.titleMovimentos básicos na performance do contrabaixo: descrição e análise cinesiológicapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o___leonardo_lopes.pdf3.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.