Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-A6UL3J
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Oiliam Jose Lannapt_BR
dc.contributor.referee1Cecilia Nazare de Limapt_BR
dc.contributor.referee2Luciana Monteiro de Castro Silva Dutrapt_BR
dc.creatorLuiz Braz Franceschini Juniorpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T23:36:31Z-
dc.date.available2019-08-09T23:36:31Z-
dc.date.issued2014-09-29pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-A6UL3J-
dc.description.abstractThe main objective of this work is to approximate the dialogical bias statement by Russian thinker Mikhail Bakhtin of the works of the Italian-American composer Mario Castelnuovo-Tedesco. In this sense, I generally conceptualized dialogism pointing, then, several examples in classical music and Brazilian popular music. Chosen as the corpus of the research the cycle for choir and guitar Romancero gitano op. 152 based on poems Poema del cante jondo book by Spanish artist Federico Garcia Lorca. The book of Lorca resulted of a research on Andalusian folk songs performed with the composer Manuel de Falla. After reviewing several works by Castelnuovo-Tedesco, besides reading biographies, excerpts from an autobiography and articles handle the composer himself, concluded that the Tedesco opus is genuinely imbued with the dialogism. I proceeded then to verification of affinity between the writings of Lorca, the composer Manuel de Falla and his mentor Felipe Pedrell, besides the writings of the Florentine composer and together with a musical analysis, I show that the tedesciano cycle promotes a resounding tribute to the music and Spanish culture.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo central desse trabalho é aproximar o viés dialógico enunciado pelo pensador russo Mikhail Bakhtin das obras do compositor ítalo-americano Mario Castelnuovo-Tedesco. Nesse sentido, conceituei genericamente o dialogismo apontando, em seguida, diversos exemplos na música erudita e na música popular brasileira. Escolhi como corpus da pesquisa o ciclo para coro e violão Romancero gitano op. 152 baseado em poemas do livro Poema del cante jondo do artista espanhol Federico Garcia Lorca. O livro de Lorca resultou de uma pesquisa sobre cantos folclóricos andaluzes realizadas juntamente com o compositor Manuel de Falla. Depois de analisar diversas obras de Castelnuovo-Tedesco, além da leitura de biografias, excertos de uma autobiografia e artigos de próprio punho do compositor, conclui que o opus de Tedesco é genuinamente imbuído do dialogismo. Procedi, em seguida, a uma verificação de afinidade entre os escritos de Lorca, do compositor Manuel de Falla e do seu mentor Felipe Pedrell, além dos escritos do compositor florentino e, em conjunto com uma análise musical, demonstro que o ciclo tedesciano promove uma contundente homenagem à música e cultura espanholas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectmúsica espanholapt_BR
dc.subjectCoropt_BR
dc.subjectviolãopt_BR
dc.subjectanálise musicalpt_BR
dc.subjectdialogismopt_BR
dc.subject.otherMusica Analise, apreciaçãopt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherMusica Espanha  pt_BR
dc.titleO dialogismo na obra Romancero Gitano op. 152 de Mario Castelnuovo-Tedescopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacaoromancerogitano.pdf10.19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.