Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-A6UL3J
Type: Dissertação de Mestrado
Title: O dialogismo na obra Romancero Gitano op. 152 de Mario Castelnuovo-Tedesco
Authors: Luiz Braz Franceschini Junior
First Advisor: Oiliam Jose Lanna
First Referee: Cecilia Nazare de Lima
Second Referee: Luciana Monteiro de Castro Silva Dutra
Abstract: O objetivo central desse trabalho é aproximar o viés dialógico enunciado pelo pensador russo Mikhail Bakhtin das obras do compositor ítalo-americano Mario Castelnuovo-Tedesco. Nesse sentido, conceituei genericamente o dialogismo apontando, em seguida, diversos exemplos na música erudita e na música popular brasileira. Escolhi como corpus da pesquisa o ciclo para coro e violão Romancero gitano op. 152 baseado em poemas do livro Poema del cante jondo do artista espanhol Federico Garcia Lorca. O livro de Lorca resultou de uma pesquisa sobre cantos folclóricos andaluzes realizadas juntamente com o compositor Manuel de Falla. Depois de analisar diversas obras de Castelnuovo-Tedesco, além da leitura de biografias, excertos de uma autobiografia e artigos de próprio punho do compositor, conclui que o opus de Tedesco é genuinamente imbuído do dialogismo. Procedi, em seguida, a uma verificação de afinidade entre os escritos de Lorca, do compositor Manuel de Falla e do seu mentor Felipe Pedrell, além dos escritos do compositor florentino e, em conjunto com uma análise musical, demonstro que o ciclo tedesciano promove uma contundente homenagem à música e cultura espanholas.
Abstract: The main objective of this work is to approximate the dialogical bias statement by Russian thinker Mikhail Bakhtin of the works of the Italian-American composer Mario Castelnuovo-Tedesco. In this sense, I generally conceptualized dialogism pointing, then, several examples in classical music and Brazilian popular music. Chosen as the corpus of the research the cycle for choir and guitar Romancero gitano op. 152 based on poems Poema del cante jondo book by Spanish artist Federico Garcia Lorca. The book of Lorca resulted of a research on Andalusian folk songs performed with the composer Manuel de Falla. After reviewing several works by Castelnuovo-Tedesco, besides reading biographies, excerpts from an autobiography and articles handle the composer himself, concluded that the Tedesco opus is genuinely imbued with the dialogism. I proceeded then to verification of affinity between the writings of Lorca, the composer Manuel de Falla and his mentor Felipe Pedrell, besides the writings of the Florentine composer and together with a musical analysis, I show that the tedesciano cycle promotes a resounding tribute to the music and Spanish culture.
Subject: Musica Analise, apreciação
Musica
Musica Espanha  
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-A6UL3J
Issue Date: 29-Sep-2014
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacaoromancerogitano.pdf10.19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.