Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-A8ZH3K
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rosangela Pereira de Tugnypt_BR
dc.contributor.referee1Luiz Henrique Assis Garciapt_BR
dc.contributor.referee2Eduardo Pires Rossept_BR
dc.creatorRaimundo João Matos Costa Netopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T10:23:25Z-
dc.date.available2019-08-12T10:23:25Z-
dc.date.issued2015-10-01pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-A8ZH3K-
dc.description.abstractThis thesis proposes a discussion about one formation process of choro music in the state of Maranhão (Brazil) at the end of the 19th and the beginning of the 20th century. In the historic bibliography about the popular Brazilian music there is only a modicum of references about the music produced in the state. This paper shows that some of the musical activities, specially the ones influenced by European music, had their beginnings during the founding of the capital, São Luís, in 1612. According to the literature that deals with the inception of the choro music, this genre had its only origin traced back entirely to the city of Rio de Janeiro at the end of the 19th century. These works had their onset in the music that came from Europe, like waltz, polka, mazurka, schottische and a Brazilian twist to these music styles. Based on information extracted from texts about the history of music in Maranhão, in diverse literary works and the analysis of musical sheet found in the João Mohana Archives, the author compares the scenarios from Rio de Janeiro and Maranhão from this period. The author does this to identify analog characteristics in order to prove that the choro genre in Maranhão had parallel origins with that of Rio de Janeiro. The editing of 14 (fourteen) unpublished works from the choro repertory helped to preserve the historical musical heritage of this state and brought to light previously undiscovered musical pieces, musicians and composers.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação propõe a discussão sobre um processo de formação do choro no Maranhão entre o final do séc. XIX e meados do século XX. Nos textos que tratam sobre a história da música popular brasileira são poucas as referências sobre a música produzida nesse Estado. No entanto, podemos conferir nesse trabalho que algumas práticas musicais relativas principalmente às influências europeias tiveram início ainda no período de fundação da capital São Luís, em 1612. De acordo com a revisão bibliográfica em trabalhos que apresentam discursos fundadores da história do choro, esse gênero teria uma origem absoluta no Rio de Janeiro do final do séc. XIX, tendo como matrizes a música vinda com as danças de origem europeia, como a valsa, a polca, a mazurca e o schottisch, e um jeito abrasileirado de tocar essas músicas. Com base em informações contidas em textos históricos sobre a música no Maranhão, em obras literárias e na análise de partituras de obras referentes a esse período encontradas no Acervo João Mohana, o autor compara os cenários maranhense e carioca dessa época com o intuito de evidenciar características análogas que nos permitiram iluminar um processo de formação do choro também no Maranhão. A edição de 14 (quatorze) obras inéditas referentes ao repertório do choro contribuiu para a preservação da memória musical desse estado e trouxe à tona peças e músicos/compositores maranhenses desconhecidos.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMaranhãopt_BR
dc.subjectChoropt_BR
dc.subjectMúsica popular brasileirapt_BR
dc.subjectAcervo João Mohanapt_BR
dc.subject.otherChoro (Musica) pt_BR
dc.subject.otherMúsica popular brasileira  pt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.titleE tem choro no Maranhão? Subsídios históricos e musicológicos para um processo de formação do choro no Maranhão entre o final do séc. XIX e meados do séc. XX.pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_final_2015_impress_o.pdf6.29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.