Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-ADAK4R
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Mauricio Alves Loureiropt_BR
dc.contributor.referee1Hugo Bastos de Paulapt_BR
dc.contributor.referee2Euler da Cunha Francisco Teixeirapt_BR
dc.contributor.referee3Sergio Freire Garciapt_BR
dc.creatorTairone Nunes Magalhaespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T08:49:10Z-
dc.date.available2019-08-13T08:49:10Z-
dc.date.issued2015-10-16pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-ADAK4R-
dc.description.abstractOn the electric guitar, bending and vibrato are techniques that, according to common sense, play a key role in a guitarists playing signature. This work aims at investigating this hipothesis by means of the features of bendings and vibratos that might dierentiate one guitarist from another. Moreover, we propose a model for the categorization of performances composed by four stages: (1) pitch extraction; (2) note segmentation; (3) extraction of descriptors for bending and vibrato; (4) analysis and categorization of performances based on the proposed parameterization, using KNN (K-Nearest Neighbors) and SOMs (Self-Organizing Maps). In order to validate the model, we analyzed a set of several performances of two short musical excerpts, performed by 8 guitarists. We found that there is a consistency in the data obtained by applying the proposed model to performances executed by the same guitarist..pt_BR
dc.description.resumoNa guitarra elétrica, o bending e o vibrato são técnicas que, de acordo com o senso comum, têm um papel importante na assinatura do guitarrista. Esse trabalho visa investigar essa hipótese por meio da análise das características de execução do bending e do vibrato que podem diferenciar um guitarrista de outro. Para isso, propomos um modelo para a categorização de performances composto de quatro estágios: (1) extração de frequência fundamental; (2) segmentação de notas; (3) denição e extração de descritores de bending e vibrato; (4) análise e categorização das performances com base na parametrização proposta, utilizando KNN (k vizinhos mais próximos) e SOMs (mapas auto-organizativos de Kohonen). Para validar o modelo, analisamos um conjunto de performances, de dois trechos musicais, executadas por oito guitarristas. Os resultados mostram a existência de uma consistência nos dados obtidos aplicando o modelo a performances executadas por um mesmo guitarrista..pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectbendingpt_BR
dc.subjectsonologiapt_BR
dc.subjectexpressividade musicalpt_BR
dc.subjectcomputação musicalpt_BR
dc.subjectguitarra elétricapt_BR
dc.subjectvibratopt_BR
dc.subjectMusicologia sistemáticapt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherMúsica para guitarra pt_BR
dc.subject.otherMúsica por computador pt_BR
dc.subject.otherVibrato (Musica) pt_BR
dc.titleAnálise do vibrato e do bending na guitarra elétrica a partir dos descritores de expressividade da ferramenta Expanpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_tairone.pdf2.62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.