Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/AAGS-ADAK4R
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Mauricio Alves Loureiro | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Hugo Bastos de Paula | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Euler da Cunha Francisco Teixeira | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Sergio Freire Garcia | pt_BR |
dc.creator | Tairone Nunes Magalhaes | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-13T08:49:10Z | - |
dc.date.available | 2019-08-13T08:49:10Z | - |
dc.date.issued | 2015-10-16 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/AAGS-ADAK4R | - |
dc.description.abstract | On the electric guitar, bending and vibrato are techniques that, according to common sense, play a key role in a guitarists playing signature. This work aims at investigating this hipothesis by means of the features of bendings and vibratos that might dierentiate one guitarist from another. Moreover, we propose a model for the categorization of performances composed by four stages: (1) pitch extraction; (2) note segmentation; (3) extraction of descriptors for bending and vibrato; (4) analysis and categorization of performances based on the proposed parameterization, using KNN (K-Nearest Neighbors) and SOMs (Self-Organizing Maps). In order to validate the model, we analyzed a set of several performances of two short musical excerpts, performed by 8 guitarists. We found that there is a consistency in the data obtained by applying the proposed model to performances executed by the same guitarist.. | pt_BR |
dc.description.resumo | Na guitarra elétrica, o bending e o vibrato são técnicas que, de acordo com o senso comum, têm um papel importante na assinatura do guitarrista. Esse trabalho visa investigar essa hipótese por meio da análise das características de execução do bending e do vibrato que podem diferenciar um guitarrista de outro. Para isso, propomos um modelo para a categorização de performances composto de quatro estágios: (1) extração de frequência fundamental; (2) segmentação de notas; (3) denição e extração de descritores de bending e vibrato; (4) análise e categorização das performances com base na parametrização proposta, utilizando KNN (k vizinhos mais próximos) e SOMs (mapas auto-organizativos de Kohonen). Para validar o modelo, analisamos um conjunto de performances, de dois trechos musicais, executadas por oito guitarristas. Os resultados mostram a existência de uma consistência nos dados obtidos aplicando o modelo a performances executadas por um mesmo guitarrista.. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | bending | pt_BR |
dc.subject | sonologia | pt_BR |
dc.subject | expressividade musical | pt_BR |
dc.subject | computação musical | pt_BR |
dc.subject | guitarra elétrica | pt_BR |
dc.subject | vibrato | pt_BR |
dc.subject | Musicologia sistemática | pt_BR |
dc.subject.other | Musica | pt_BR |
dc.subject.other | Música para guitarra | pt_BR |
dc.subject.other | Música por computador | pt_BR |
dc.subject.other | Vibrato (Musica) | pt_BR |
dc.title | Análise do vibrato e do bending na guitarra elétrica a partir dos descritores de expressividade da ferramenta Expan | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
dissertacao_tairone.pdf | 2.62 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.