Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-AHGJ4A
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fausto Borem de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Bernardo Vescovi Fabrispt_BR
dc.contributor.referee2Maurilio Nunes Vieirapt_BR
dc.contributor.referee3Mauricio Freire Garciapt_BR
dc.creatorLeonardo Barreto Linharespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T09:31:30Z-
dc.date.available2019-08-10T09:31:30Z-
dc.date.issued2016-10-04pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-AHGJ4A-
dc.description.abstractStudy on the compositional style of the composer-instrumentalist Belini Andrade (n.1920) from Minas Gerais, Brazil, from the perspective of style analysis (LA RUE, 1992), comparative analysis (COOK, 1987), performance practices and hermeneutics (PALMER, 1986 ; BLACKING, 2007), and its implications for the interpretation of the choro, his favorite genre. The identification of less recurring elements within the choro tradition in relation to melody, harmony, rhythm and form (ALMADA, 2006; ALMEIDA, 1999; PRINCE, 2011; SANTOS, 2002; SÈVE, 1999) explains the fame of a virtuosic, idiomatic and challenging music, peripheral to the Brazilian rodas de choro [improvisation choro groups], while yielding great unity to the corpus of his work, which includes 348 edited choros and four albums recorded to date. Methodological procedures of this research include the recording and release of the CD Chorando com Belini: os choros de Belini Andrade por vários intérpretes [Crying with Belini: Belini Andrades choros with several performers] which aims at demonstrating the analysis results promoting his works inside and outside of the academic circlespt_BR
dc.description.resumoEstudo sobre o estilo composicional do compositor-instrumentista mineiro Belini Andrade (n.1920) sob a ótica da análise estilística (LA RUE, 1992), análise comparativa (COOK, 1987), das práticas de performance e hermenêutica (PALMER, 1986; BLACKING, 2007) e suas implicações na interpretação do choro, seu gênero predileto. A identificação de elementos menos recorrentes dentro da tradição do gênero choro em relação à melodia, harmonia, ritmo e forma (ALMADA, 2006; ALMEIDA, 1999; PRINCE, 2011; SANTOS, 2002; SÈVE, 1999) explica a fama de uma música virtuosística, idiomática, desafiadora e periférica às rodas de choro, ao mesmo tempo em que confere grande unidade ao conjunto de sua obra, que inclui 348 choros editados e 4 discos gravados, até o momento. Faz parte dos procedimentos metodológicos desta pesquisa a gravação e lançamento do CD Chorando com Belini: os choros de Belini Andrade por vários intérpretes, que tem o objetivo de demonstrar os resultados das análises e divulgar sua obra dentro e fora do ambiente acadêmico.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPráticas de performance do choropt_BR
dc.subjectChoro em Minas Geraispt_BR
dc.subjectEstilo composicional de Belini Andrade Análise estilística do choropt_BR
dc.subject.otherAndrade, Belini Alves dept_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherChoro (Musica)pt_BR
dc.subject.otherMusica Analise, interpretação e apreciaçãopt_BR
dc.titleOs Choros de Belini Andrade: estilo composicional e suas implicações na performance musicalpt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_para_pdf_com_ficha.pdf5.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.