Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-ALQPFB
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Claudia de Assispt_BR
dc.contributor.referee1Felipe de Oliveira Amorimpt_BR
dc.contributor.referee2Carla Silva Reispt_BR
dc.creatorJoana de Castro Boechatpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T14:38:47Z-
dc.date.available2019-08-10T14:38:47Z-
dc.date.issued2017-03-21pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-ALQPFB-
dc.description.abstractFollowing the premises of artistic research, this work arises from the desire to put concert music in interaction with visual arts. To this end, it proposes an experiment in which Alexander Scriabins Sonata Op. 70 n. 10 is played on the piano next to the screen projection of generative images created by artist Henrique Roscoe. Scriabin lived in a flourishing period of synesthesia as an artistic resource to achieve the total work of art, and his tenth sonata evokes extramusical references, being known as the Insect Sonata. In this experiment, its relation to the visual medium is based on the multimedia theory advocated by Nicholas Cook (1998), using the metaphorical process to establish perceptible interactions among the different media. The resulting multimedia was analyzed according to his analysis model for works of this nature, classifying the types of relations established between the musical and visual media.pt_BR
dc.description.resumoSeguindo as premissas da pesquisa artística, este trabalho surge a partir do desejo de colocar a música de concerto em interação com as artes visuais. Para isso, propõe uma experiência em que a Sonata Opus 70, número 10, de Alexander Scriabin, é tocada ao piano junto à projeção em tela de imagens generativas criadas pelo artista Henrique Roscoe. Scriabin viveu em um período de florescimento da sinestesia como recurso artístico para alcançar a obra de arte total, e sua décima sonata evoca referências extramusicais, sendo conhecida como Sonata dos insetos. Nesta experiência, sua relação com o meio visual baseia-se na teoria de multimídia defendida por Nicholas Cook (1998), utilizando o processo metafórico para estabelecer interações perceptíveis entre as diferentes mídias. A multimídia resultante foi analisada segundo seu modelo de análise para obras dessa natureza, classificando os tipos de relações estabelecidas entre os meios musical e visual.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMúsica e Imagempt_BR
dc.subjectPerformance musicalpt_BR
dc.subjectScriabinpt_BR
dc.subjectMultimídiapt_BR
dc.subjectPesquisa Artísticapt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherPerformance musical Pianopt_BR
dc.subject.otherMultimídia (Arte)pt_BR
dc.subject.otherScriabin, Aleksandr Nikolayevich, 1872-1915pt_BR
dc.titleSentidos em Scriabin: por uma performance multimídia da Sonata op. 70 n. 10pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_vers_o_final.pdf35.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.