Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-APFPF5
Type: Tese de Doutorado
Title: Multi-modal coupling in musical performance
Authors: Davi Alves Mota
First Advisor: Mauricio Alves Loureiro
First Referee: Rafael Michelin Laboissiére
Second Referee: Marcelo Mortensen Wanderley
Third Referee: Jônatas Manzolli
metadata.dc.contributor.referee4: Hani Camille Yehia
metadata.dc.contributor.referee5: Sergio Freire Garcia
Abstract: A manipulação de parâmetros acústicos em performances musicais é uma estratégia amplamente utilizada pelos músicos para demonstrar suas intenções expressivas. No caso de conjuntos instrumentais, a coordenação dessas manipulações entre os músicos é crucial para a realização da performance. Durante uma performance em grupo, os intérpretes fazem uso de informações visuais e acústicas transmitidas continuamente por outros intérpretes para melhorar sua sincronização. Neste trabalho, propomos investigar a sincronização/coordenação interpessoal em pequenos grupos musicais e o papel da comunicação gestual entre os membros do conjunto. Para tanto, adotamos duas abordagens complementares, a análise dos movimentos corporais dos músicos e a análise dos parâmetros acústicos extraídos do sinal de áudio. Pode-se argumentar que, no caso de performances em grupo, a informação visual tem um papel crucial na coordenação de eventos musicais. No entanto, músicos também são capazes de acompanhar outros músicos escutando apenas sinais acústicos. Esta condição de performance tornou se trivial como consequência do crescimento da indústria musical, onde a demanda por perfeição e a necessidade de baixar os custos levaram a um aumento no número de gravações feitas em estúdio. Além disso, difer entes tipos de movimentos corporais não diretamente ligados à produção de som podem ser constantemente observados em qualquer performance instrumental, mesmo em performances solo. Na verdade, como apontado por Gabrielsson (2003, pag. 249), o movimento realizado por um músico, além de comunicar informações relevantes para a coordenação com os outros, pode também assumir diferentes papéis, como comunicar intenções expressivas, fornecer informações sobre a personalidade do artista ou simplesmente entreter o público. Ao longo dos últimos anos, grandes esforços foram dedicados ao estudo desses movimentos e, embora não haja consenso sobre suas origens ou papéis, sua existência é inegável (M. M. Wanderley & Depalle, 2001). Esta tese é inspirada por resultados de trabalhos anteriores (P. Keller et al., 2007; P. Keller & Appel, 2010; M. A. Loureiro et al., 2012), que argumentam que os músicos ao tocar em conjunto tentam adaptar suas ações às ações dos outros e que a qualidade desse ajuste pode ser afetada também por seus movimentos. Neste trabalho tentamos rever diferentes aspectos que integram a construção de uma performance em conjunto e mapear sua relevância para o ajuste entre músicos.
Abstract: The manipulation of acoustic parameters in musical performances is a strategy widely used by musicians to demonstrate their expressive intentions. In the case of instrumental ensembles, the coordination of these manipulations between performers is crucial for the realization of performance. During a group performance interpreters make use of visual and acoustic information transmitted continuously by other interpreters in order to improve their synchronization. We propose to investigate the interpersonal synchronization/coordination in small musical groups and the role of gestural/visual communication among the members of the ensemble. In pursuit of this goal, we adopted two complementary approaches, the analysis of the body movements of the musicians and the analysis of acoustic parameters extracted from the audio signal. One could argue that, in the case of ensemble performances, visual information have a crucial role in the coordination of musical events. However, players are also able to follow other musicians solely by listening to acoustic signals. This performance condition has become trivial as a consequence of the growth in music industry, where the demand for perfection and the need to lower the costs led to an increase in the number of recordings made in studio. Moreover, different types of body movements not directly linked to the production of sound can be constantly observed in any instrumental performance, even in solo performances. In fact, as pointed out by Gabrielsson (2003, pag. 249), the movement performed by a musician, in addition to communicate relevant information to the coordination with others, may also assume many different roles, such as to communicate expressive intentions, to provide information about the artists personality or simply entertain the audience. Over the past years, great efforts have been devoted to the study of these movements and, although there is no consensus on its origins or roles, its existence is undeniable (M. M. Wanderley & Depalle, 2001). This thesis is inspired by findings of previous works (P. Keller, Knoblich, & Repp, 2007; P. Keller & Appel, 2010; M. A. Loureiro, Mota, Campolina, C., & Laboissière, 2012), which argue that musicians playing in ensemble try to adapt their actions to the actions of others, and that the quality of this adjustment could be affected by their movements. In the work we try to review different aspects that integrates the construction of ensemble performance and map their relevance for the adjustment between musicians.
Subject: Linguagem corporal  
Performance musical
Musica
Musica Execução  
language: Inglês
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-APFPF5
Issue Date: 21-Jun-2017
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mota_tese_doutorado.pdf1.97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.