Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-ARLJPX
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fausto Borem de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Sonia Marta Rodrigues Raymundopt_BR
dc.contributor.referee2Valdir Claudinopt_BR
dc.contributor.referee3Maurilio Nunes Vieirapt_BR
dc.creatorAlfredo Ribeiro da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T10:41:39Z-
dc.date.available2019-08-13T10:41:39Z-
dc.date.issued2017-08-17pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-ARLJPX-
dc.description.abstractSerge Koussevitzky stood out in the first half of 20th-century musical scene as a great double bassist, conductor and commissioner of vanguard and conservative music. As a composer, he wrote a small number of conservative romantic works. Among them, the Concerto Op.3 for Double Bass and Orchestra arguably the most popular work with the double bass as a soloist instrument. As a double bassist, Koussevitzky made a historical recording of the Andante from his Concerto for Double Bass and Orchestra Op.3 (1929) that synthesizes his eclectic interpretative choices. Excerpts of this recording reveals Koussevitskys expressive left hand performance practices, such as portamenti (an technique that declined in the second half of the 20th century), continuous vibrato (a technique that became a trend in the second half of the 20th century), and an expressive practice related to tempo, the rubato. The methodological procedures used in this research include qualitative analyses (aural and formal analyses) and quantitative analyses (spectrographic analysis using Adobe Audition software) with descriptions of: (1) three kinds of portamenti in isolated notes (conclusive, initial and with intermediate note), (2) rates, amplitudes and regularity in three kinds of vibrati (punctual vibrato, continuous vibrato and two-finger-vibrato) and (3) timings in rhythmic realization. An Edition of Audiovisual Performance (EdiPA) of the Concerto op.3s Andante was created to show the interpretative practices performed by Koussevitsky in his 1929s recording. Moreover, a performance edition was created using traditional musical notation, containing indications and suggestions about the use of those interpretative resources.pt_BR
dc.description.resumoSerge Koussevitzky destacou-se no cenário musical erudito da primeira metade do século XX como grande contrabaixista, maestro e incentivador de novos compositores de obras vanguardistas e conservadoras. Como compositor, se ateve a um restrito número de obras conservadoras e de cunho romântico, dentre as quais o seu Concerto para Contrabaixo e Orquestra Op.3, possivelmente a obra mais popular para este instrumento enquanto solista. Como contrabaixista, Koussevitzky deixou uma gravação histórica que sintetiza suas ecléticas escolhas interpretativas. Trechos de sua gravação do Andante do seu Concerto para Contrabaixo e Orquestra Op.3 (1929) podem revelar suas práticas de performance expressivas da mão esquerda, como o portamento (em declínio na segunda metade do século XX), o vibrato contínuo (em ascensão na segunda metade do século XX) e uma prática expressiva ligada ao tempo, o rubato. Os procedimentos metodológicos desta pesquisa incluem análises qualitativas (análise auditiva e análise formal) e análises quantitativas (análise espectrográfica por meio do software Adobe Audition), com descrição de: (1) três tipos de portamenti em notas isoladas (conclusivo, inicial, e com nota intermediária), (2) taxas, amplitudes e regularidade dos três tipos de vibrati utilizados (vibrato pontual, vibrato contínuo e vibrato-de-dois-dedos) e (3) timings na realização rítmica. Uma Edição de Performance Audiovisual (EdiPa) do Andante do Concerto Op.3 foi criada. Nela estão documentadas as práticas interpretativas realizadas por Koussevitzky em sua gravação de 1929. Foi criada também uma edição de performance tradicional, contendo indicações e sugestões da utilização destes recursos interpretativos em notação musical tradicional.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.subject.otherKoussevitzky, Serge, 1874-1951pt_BR
dc.subject.otherPerformance musicalpt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherMusica Analise, apreciaçãopt_BR
dc.titleO Andante do Concerto Op. 3 de Serge Koussevitzky: práticas de performance na sua gravação histórica de 1929.pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
alfredo_ribeiro___disserta__o_final_dedicatoria_correta.pdf5.81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.