Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-AUWFE7
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fausto Borem de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Lélio Eduardo Alves da Silvapt_BR
dc.contributor.referee2Sérgio de Figueiredo Rochapt_BR
dc.contributor.referee3Leonardo Barreto Linharespt_BR
dc.contributor.referee4Antonio Lincoln Campos de Andradept_BR
dc.creatorMarcos Flavio de Aguiar Freitaspt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T14:52:53Z-
dc.date.available2019-08-13T14:52:53Z-
dc.date.issued2017-12-16pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-AUWFE7-
dc.description.abstractA study on the performance practices of Brazilian trombone player Zé da Velha in the music genre of choro, based on the transcription and analysis of seven choros from his first solo CD, Só Gafieira! (ZÉ DA VELHA and PONTES, 1995). This dissertation aims at demonstrating his importance as an interpretive reference for instrumentalists of this popular Brazilian genre, and specifically for trombone performance practices. The text initially contextualizes the trombone (BAINES, 1993; GREGORY, 1973), the trombone in Brazil (SANTOS, 1999; SALLES, 1985; ELLMERICH 1977) and the trombone in choro (JUNIOR, 2014; CAZES, 1999; PINTO, 1978). Then, Zé da Velhas biography is presented (JESUS, 1999; DINIZ and CUNHA, 2016). Finally, at its core, there is the analysis (ALMADA, 2006; KUEHN, 2012; LARUE, 1992; RUSSEL, 2001) of the transcriptions of the primary sources (Acariciando, Flor de Abacate, Cinco Companheiros, Doce de Côco, Eu Hein?, Sonoroso e Chorinho de Gafieira), which are audio tracks from the recording (ZÉ DA VELHA, PONTES and FREITAS, 2017) in performance editions (BORÉM, 2015), demonstrating the performance aspects that characterize the interpretive style of Zé da Velha and his interaction with Brazilian trumpet player Silvério Pontes.pt_BR
dc.description.resumoInvestigação sobre as práticas de performance do trombonista Zé da Velha no gênero musical choro, baseado na transcrição e análise de sete choros de seu primeiro CD solo, Só Gafieira! (ZÉ DA VELHA e PONTES, 1995). Tem como objetivo demonstrar a sua importância como um referencial de interpretação para os instrumentistas deste gênero popular brasileiro e, especificamente, para as práticas de performance do trombone. O texto contextualiza inicialmente o trombone (BAINES, 1993; GREGORY, 1973), o trombone no Brasil (SANTOS, 1999; SALLES, 1985; ELLMERICH, 1977) e o trombone no choro (JUNIOR, 2014; CAZES, 1999; PINTO, 1978). Em seguida, apresenta a biografia de Zé da Velha (JESUS, 1999; DINIZ e CUNHA, 2016). Finalmente, no cerne da pesquisa, temos a análise (ALMADA, 2006; KUEHN, 2012; LARUE, 1992; RUSSEL, 2001) das transcrições das fontes primárias (Acariciando, Flor de Abacate, Cinco Companheiros, Doce de Côco, Eu Hein?, Sonoroso e Chorinho de Gafieira), ou seja, lead sheets das gravações de áudio das faixas do disco (ZÉ DA VELHA, PONTES e FREITAS, 2017) em edições de performance (BORÉM, 2015), demonstrando os aspectos de performance que caracterizam o estilo interpretativo de Zé da Velha e suas interações com o trompetista Silvério Pontes.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPráticas de performance do trombone no choropt_BR
dc.subjectZé da Velha e Silvério Pontespt_BR
dc.subjectTrombone no Brasilpt_BR
dc.subject.otherPerformance musicalpt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherChoro (Musica)pt_BR
dc.titleO estilo de Zé da Velha no CD Só Gafieira!: práticas de performance do trombone no choropt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_marcos_fl_vio___z__da_velha_ppg.pdf5.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.