Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AIRR-7DHJ8P
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luiz Carlos de Assis Rochapt_BR
dc.contributor.referee1Mário Alberto Perinipt_BR
dc.contributor.referee2Maria Beatriz Nascimento Decatpt_BR
dc.creatorVirginia Mary Mendonca Prudentept_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T20:09:51Z-
dc.date.available2019-08-14T20:09:51Z-
dc.date.issued2008-03-17pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AIRR-7DHJ8P-
dc.description.abstractThis paper aims to provide a critical analysis around the function exercised by the normative grammar in school benches, more specifically regarding the Fundamental School. It still tries to verify the reflexes of a purely grammatical teaching in the discursive-linguistic development of these students. In order to do that, a research was conducted with 102 students registered in the 1st grade of the Intermediary School. The corpus of the research is composed by 102 tests containing exercises included in traditional normative grammars that try to measure the linguistic knowledge of the subjects about the content proposed by the normative grammar; and 102 tests of textual production that try to measure the effective knowledge of the subjects about the standard Portuguese. This research adopts the conception of text as a place for interaction between social actors and the construction of the interaction of senses (conception of sociocognitiveinteractional base) that integrates with the bakhtinian point-of-view of the language, that considers the text as a product of a social activity the language whose existence is instituted based on the communication needs of the speakers in sociodiscursive interactions. By the end of the research, it was possible to verify, based on the results presented, that the teaching of the Portuguese language which includes the dominium of the standard Portuguese, specially in its writing modality as it is being conducted in school, continuously and systematically coupled to the traditional grammar study, which is known as of an essentially metaliguistic and prescriptive character have being demonstrating itself not only as inefficient as well as harmful to the development of several other linguistic-discursive skills of the students.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho procura fazer uma análise crítica acerca do papel exercido pela gramática normativa nos bancos escolares, mais especificamente no que respeita ao Ensino Fundamental. Procura verificar ainda os reflexos do ensino puramente gramatical no desempenho lingüístico-discursivo desses alunos. Para tanto, realizou-se uma pesquisa com 102 alunos matriculados na 1ª série do Ensino Médio. O corpus da pesquisa se constitui de 102 testes contendo exercícios previstos nas gramáticas normativas tradicionais, nos quais se procurou "aferir" o conhecimento lingüístico dos sujeitos acerca do conteúdo proposto na gramática normativa; e 102 testes de produção textual, em que se procurou avaliar o conhecimento efetivo dos sujeitos acerca do português padrão. Esta pesquisa acolhe a concepção de texto como lugar de interação entre atores sociais e de construção interacional de sentidos (concepção de base sociocognitivainteracional), que se coaduna com o ponto de vista bakhtiniano de língua, segundo o qual o texto é fruto de uma atividade social - a língua -, cuja existência se institui a partir das necessidades de comunicação dos falantes em interações sociodiscursivas. Ao final da pesquisa, pôde-se comprovar, diante dos resultados apresentados, que o ensino da língua portuguesa - no qual se inclui o domínio do português padrão, sobretudo em sua modalidade escrita - tal como vem sendo conduzido na escola, atrelado sistemática e continuamente ao estudo gramatical tradicional, que se sabe é de caráter essencialmente metalingüístico e prescritivo - tem se mostrado não só ineficiente como também prejudicial ao desenvolvimento das outras diversas habilidades lingüístico-discursivas dos alunos.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectgramáticapt_BR
dc.subjectlingüísticapt_BR
dc.subjectlínguapt_BR
dc.subjectensinopt_BR
dc.subject.otherProdução de textos Avaliaçãopt_BR
dc.subject.otherGramatica comparada e geral Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEstratégia interacionalpt_BR
dc.subject.otherCognição Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherLingüisticapt_BR
dc.subject.otherSociolingüísticapt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa Gramática Ensino de primeiro graupt_BR
dc.titleA Gramática no Banco dos Réus: culpada ou inocente?: O papel da gramática normativa na escola: reflexos no processo de ensino-aprendizagem da língua portuguesapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
virginia_mmprudente_diss_cap5a9.pdf3.69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.