Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AIRR-7DHPX5
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Glaucia Muniz Proenca Larapt_BR
dc.contributor.referee1Ana Cristina Fricke Mattept_BR
dc.contributor.referee2José Benedito Donadon Lealpt_BR
dc.creatorElisson Ferreira Moratopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T06:37:53Z-
dc.date.available2019-08-10T06:37:53Z-
dc.date.issued2008-03-24pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AIRR-7DHPX5-
dc.description.abstractIn this work, we analyze, in the light of the plastic or visual semiotics (adevelopment of Greimas semiotics or French Semiotics), five texts/canvas about Christs life produced by the Baroque painter Manoel da Costa Ataíde. The main object of our investigation is the semi-symbolism, defined as a type of significant relationship that results from the articulation between the two plans that compose the text: the content plan and the expression plan. As the semi-symbolism is an articulation of categories belonging to the two plans, our approach includes the exam of the content plan, by means of the generative course of meaning, and of the expression plan, that, in the case of painting, includes dimensions related to space, light, color and form, considering also some relevant contributions of the History of Art (as the iconographic analysis). We found in the content plan of the texts/canvas by Mestre Ataíde categories that go through the religious (Christian) speech as a whole, but that were masterfully worked by the Baroque, such as the fundamental oppositions / humanity / vs / divinity / and /death / vs / life / and themes like perdition vs salvation. Those categories of the content plan are ratified by the categories of the expression plan, located in the topological dimension (central vs outlying), the photo-chromatic dimension (clear vs dark, hot colors vs cold colors) and the eidetic dimension (dilated vs contracted), building semi-symbolic relationships that are responsible for the effects of meaning generated in/by the text. In this way, the contents of the Baroque religious speech are expressed through aesthetic elements related to painting.pt_BR
dc.description.resumoNo presente trabalho, analisamos cinco textos/telas do pintor barroco Manoel da Costa Ataíde, que retratou episódios da vida de Cristo, por meio da semiótica plástica ou visual, a qual constitui um desdobramento da semiótica greimasiana (ou francesa). O principal objeto de nossa investigação é o semi-simbolismo, definido como um tipo de relação significante que decorre da articulação entre os dois planos que formam o texto: o plano de conteúdo e o plano de expressão. Como as relações semi-simbólicas se dão entre categorias dos dois planos, nossa abordagem inclui o exame do plano de conteúdo, formado pelo percurso gerativo de sentido, e do plano de expressão, que, no caso da pintura, inclui dimensões relacionadas à espacialidade, à luz, à cor e à forma, sem perder de vista contribuições relevantes da histórica da arte (como a análise iconográfica). (Re)encontramos, no plano de conteúdo dos textos/telas de Mestre Ataíde, categorias que atravessam o discurso religioso (cristão) como um todo, mas que foram magistralmente trabalhadas pelo barroco, tais como as oposições fundamentais /humanidade/ vs /divindade/ e /vida/ vs /morte/ ou temáticas, como perdição vs salvação. Essas categorias do plano de conteúdo, homologadas às categorias do plano de expressão, que se situam nas dimensões topológica (central vs periférico), fotocromática (claro vs escuro, cores quentes vs cores frias) e eidética (dilatado vs contraído), constroem relações semi-simbólicas, responsáveis pelos efeitos de sentido gerados no/pelo texto. Dessa maneira, o conteúdo do discurso religioso barroco é expresso através de elementos estéticos característicos da pintura.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectplano de expressãopt_BR
dc.subjectsignificaçãopt_BR
dc.subjectsemiótica plásticapt_BR
dc.subjectsemi-simbolismopt_BR
dc.subjectplano de conteúdopt_BR
dc.subject.otherSignificação (Filosofia)pt_BR
dc.subject.otherComunicação não-verbalpt_BR
dc.subject.otherAnálise do discursopt_BR
dc.subject.otherPintura barrocapt_BR
dc.subject.otherSimbolismo (Arte)pt_BR
dc.subject.otherSemiótica e artespt_BR
dc.subject.otherArte sacrapt_BR
dc.subject.otherAtaide, Manuel da Costa, 1762-1837pt_BR
dc.subject.otherComunicação visualpt_BR
dc.titleDo conteúdo à expressão: uma análise semiótica dos textos pictóricos de mestre Ataídept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
elissom_ferreiramorato_diss.pdf11.32 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.