Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ALDR-5X8G25
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Sara Del Carmen Rojo de La Rosapt_BR
dc.contributor.referee1Graciela Ines Ravetti de Gomezpt_BR
dc.contributor.referee2Fernando Antonio Mencarellipt_BR
dc.contributor.referee3Guiomar Maria de Grammont M. A. Souzapt_BR
dc.contributor.referee4Alai Garcia Dinizpt_BR
dc.creatorMarcos Antonio Alexandrept_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T15:11:00Z-
dc.date.available2019-08-12T15:11:00Z-
dc.date.issued2004-04-15pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ALDR-5X8G25-
dc.description.abstractThis thesis aims at carrying out a comparative study between the dramatic works of the Chilean playwright Juan Radrigán (1937) and the Brazilian playwright Plínio Marcos (1936/1999). The theoretical corpus of this study is based on contributions from the fields of comparative Literature, Semiotics, Esthetics of Reception and Cultural Studies. The study aims at a better understanding of the particularities of Brazilian and Chilean political histories, since the two playwrights studied conceived great part of their dramatic works under the dictatorial period in their respective countries. The analysis of the dramatic work of Juan Radrigán in comparison with Plínio Marcos' allows us not only to recognize the common elements of their texts, but also understand the reasons that led the plavwrights to make the marginalized characters the central focus of their plays. On the other hand, the analysis done enables us to recognize similar problems that unite Brazilians and Chileans and, at the same time, they become a tool for disclosure of the work of the authors in the academic field.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese objetiva realizar um estudo comparativo entre a obra dramática e espetacular do dramaturgo chileno Juan Radrigán (1937) e o dramaturgo brasileiro Plínio Marcos (1936/1999). O corpus teórico deste estudo se fundamenta nas contribuições advindas da Literatura Comparada, da Semiótica, da Estética da Recepção e dos Estudos Culturais, visando entender melhor as particularidades da história política brasileira e chilena, uma vez que os dois dramaturgos estudados conceberam grande parte de suas obras dramáticas sob o período ditatorial em seus respectivos paises. Analisar as obras dramáticas de Juan Radrigán em comparação com as de Plínio Marcos nos permite não apenas reconhecer os elementos comuns a seus textos, mas entender os motivos que levaram os dramaturgos a fazerem de suas personagens marginalizadas, o foco central de suas peças. Por outro lado, as análises efetivadas nos possibilitam reconhecer os problemas semelhantes que nos unem, brasileiros e chilenos e, ao mesmo tempo, tomam-se uma ferramenta para divulgação do trabalho dos autores no âmbito acadêmico.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEstudos Literáriospt_BR
dc.subject.otherPolítica na literaturapt_BR
dc.subject.otherSemiótica e literaturapt_BR
dc.subject.otherTeatro chileno SecXX Historia e criticapt_BR
dc.subject.otherRadrigán, Juan, 1937- Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherLiteratura comparadapt_BR
dc.subject.otherMarcos, Plínio Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherTeatro brasileiro História e crítica Séc XIXpt_BR
dc.titleJuan Radrigán e Plínio Marcos: contextos e textos dramáticos/espetacularespt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_marcosantonioalexandre.pdf16.23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.