Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ALDR-6YWJ7E
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Eliana Amarante de Mendonca Mendespt_BR
dc.contributor.referee1Carla Viana Coscarellipt_BR
dc.contributor.referee2Neusa Salim Mirandapt_BR
dc.contributor.referee3Hugo Maript_BR
dc.creatorJosiane Andrade Militaopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T10:58:29Z-
dc.date.available2019-08-11T10:58:29Z-
dc.date.issued2007-03-12pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ALDR-6YWJ7E-
dc.description.abstractThis work aims to analyze to what extent the form of elaboration of a proposal of written academic texts production based on oral academic texts, such as classes and lectures, and the previous exposition of the goals of the class govern the involved cognitive activities in this process of listening and writing. We understand that this analysis involves a work with cognitive and cultural aspects, once that to take the process of textproduction into account, these aspects are intrinsically linked and it is difficult to approach one disrespecting the other. The notion of representation has been considered an epistemological turn on the theories on cognition, and it is reviewed in this work under Biology of Cognition, Anthropological Linguistics and Cognitive Linguistics theories. We have chosen to analyse the data based on the Theory of the Conceptual Blending because it is the one that has presented the best option of representation of the cognitive mapping carried through by the informants in its task of retextualization of academic texts. We analyze two classes of the Course of Letters of the Pontifícia Universidade Católica of Minas Gerais: one where the goals and the conditions of production of the resulting text were previously clear, and another one where neither the goals nor the conditions had been clearly exposed. We analyze the type of conceptual network, the presuppositions and the vital relations constructed by the two different groups of informers. The hypothesis is of that the previous exposition of the classes goals and the conditions of production of the resulting text helps the process of blending of the,compressing mental spaces in a blend, that it is crucial for the understanding. The informers who knew the conditions and the classes goals had presented, in its majority, in accordance with the statistical tests, the best results. We also analyze the form as the groups of informers had recovered the metaphors constructed by the teacher. Ourhypothesis was of that the pupils who had compression difficulties would have to use more metaphorical resources to construct their texts. And that was verified. We leave suggestions for future research here: Are there any vital relations that we establish easier than the others? Which ones? Why? Is the text gender here defined as a leader to the form and the content of the text of the retextualization task proposal is also a defining criterion for the cognitive movements here?pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho tem o propósito de analisar em que medida a forma de elaboração de uma proposta de produção de textos acadêmicos escritos que tenham como base textos acadêmicos orais, tais como aulas expositivas e palestras, e a exposição prévia dos objetivos da aula balizam as atividades cognitivas envolvidas nesse processo de escuta e de produção textual. Entendemos que essa análise envolve um trabalho com aspectos cognitivos e culturais, uma vez que, para discutir o processo de produção de texto, esses estão intrinsicamente ligados e é difícil abordar um desconsiderando-se o outro. A noção de representação, por ser considerada uma baliza epistemológica nas teorias sobre cognição, é revista sob o prisma das teorias da Biologia do Conhecer, da Lingüística Antropológica e da Lingüística Cognitiva. Optamos por utilizar a Teoria da Mesclagem Conceitual para a análise dos dados porque ela é a que nos apresentou a melhor opção de representação do mapeamento cognitivo realizado pelos alunos emsua tarefa de retextualização de textos acadêmicos. Analisamos duas aulas do Curso de Letras da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, uma em que os objetivos e as condições de produção do texto dela resultante estavam previamente claros, e outra em que nem os objetivos nem as condições foram claramente expostas.Os dados foram analisados de acordo com a Teoria da Mesclagem Conceitual. Analisamos o tipo de rede conceitual, os pressupostos e as relações vitais construídas pelos dois diferentes grupos de informantes. A hipótese é a de que o esclarecimento prévio dos objetivos da aula e das condições de produção do texto dela resultante auxiliam no processo de mesclagem dos espaços mentais, comprimindo-os em uma mescla, o que é crucial para a compreensão. Os informantes que conheciam as condições e os objetivos da aula apresentaram, em sua maioria, de acordo com os testes estatísticos, melhores resultados. Analisamos também a forma como os grupos de informantes recuperaram as metáforas construídas pela professora. A nossa hipótese era a de queos alunos que tinham dificuldade de compressão teriam que se apoiar mais nos recursos metafóricos para construir seus textos. E foi o que se verificou. Deixamos aqui sugestões para pesquisas futuras: Existem relações vitais que estabelecemos com mais facilidade que as outras? Quais? Por que?O gênero textual definido como balizador para a forma e o conteúdo do texto da tarefa de retextualização aqui proposta é critériodefinidor também dos movimentos cognitivos?pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCogniçãopt_BR
dc.subjectLíngua Portuguesapt_BR
dc.subject.otherAntropolingüísticapt_BR
dc.subject.otherComunicação escritapt_BR
dc.subject.otherCognição e culturapt_BR
dc.subject.otherGêneros textuaispt_BR
dc.subject.otherCogniçãopt_BR
dc.subject.otherLingüística textualpt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa Redaçãopt_BR
dc.subject.otherProdução de textospt_BR
dc.titleRetextualização de textos acadêmicos: aspectos cognitivos e culturaispt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_final.pdf29.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.