Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ALDR-7LTQKU
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luiz Carlos de Assis Rochapt_BR
dc.contributor.referee1Juliana Alves Assispt_BR
dc.contributor.referee2Maria Beatriz Nascimento Decatpt_BR
dc.creatorClemeson Campos da Cunhapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T05:16:06Z-
dc.date.available2019-08-12T05:16:06Z-
dc.date.issued2008-09-10pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ALDR-7LTQKU-
dc.description.abstractIn this paper, we aim to describe and to analyze the Portuguese Language teachers formation process, nowadays, taking as base information supplied by teachers of institutions with degree in Letters course and graduates in process of conclusion of this course. In this perspective, we investigate the aspects that involve the teaching-learning of mother language in the Letters course, specially the standard language and standard grammar, as well as their implications in the teaching process after university. Initially, we present a general view about the educational formation, and the objectives intended inthis paper. Afterwards, we present the theoretical bases that have as base the presuppositions of the socio-discursive interaction of Bronckart (1999) and the sociocognitive-interactional conceptions of Bakhtin (1995). After we trace the teachers profile and the Portuguese Language teachers function while mediator in the teachinglearningprocesses, we present the used methodology and the analysis of the data. The results retake the scope of the process of educational formation, proving the hypothesis that an effective attention has not been given in the aspects that concern the teachinglearning of the Portuguese Language in the Letter course, specially the standard grammar,factor that is interfering in the educational construction of the recently-formed professional.pt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho, objetivamos descrever e analisar o processo de formação de professores de Língua Portuguesa na atualidade, tomando como base informações fornecidas por professores de instituições com licenciatura em Letras e graduandos em processo de conclusão do curso. Nessa perspectiva, procuramos investigar os aspectos que envolvem o ensino-aprendizagem de língua materna no curso de Letras, sobretudo a norma culta e a língua padrão, bem como suas implicações no processo de ensino pós-universitário. Apresentamos um panorama geral sobre a formação docente, os objetivos pretendidos neste trabalho e a fundamentação teórica, tendo como base os pressupostos dointeracionismo sócio-discursivo de Bronckart (1999) e as concepções sociocognitivointeracionais de Bakhtin (1995). Ao traçar o perfil e o papel do professor de Língua Portuguesa enquanto mediador nos processos de ensino-aprendizagem, apresentamos a metodologia utilizada e a análise dos dados. Os resultados da análise empreendidaretomam o escopo do processo de formação docente e comprovam a hipótese de que não tem sido dada uma efetiva atenção aos aspectos que dizem respeito ao ensinoaprendizagem da Língua Portuguesa no curso de Letras, sobretudo a língua padrão, fator que vem interferindo no fazer docente do profissional recém-formado.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLingüísticapt_BR
dc.subjectFormação docentept_BR
dc.subjectEnsino-aprendizagempt_BR
dc.subjectLínguapt_BR
dc.subject.otherLingüísticapt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherProfessores de português Formaçãopt_BR
dc.subject.otherLingua materna Estudo e ensinopt_BR
dc.titleA questão da norma culta e o ensino de língua padrão no curso de Letras: um estudo de casopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1149m.pdf1.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.